ارزیابی ریسک در محیط کار با استفاده از آنالیز ایمنی شغل، روش گروه اسمی و تاپسیس فازی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مهم ترین فعالیت در فرآیند مدیریت ریسک و ارزیابی ریسک، انجام ارزشیابی ریسک است. عدم وجود یک روش مناسب برای انجام این فعالیت باعث شده که سازمان ها به استفاده از روش های ساده روی آورند و این روش ها قادر به ارائه رتبه بندی دقیق از خطرات نیستند. این مقاله به توسعه یک روش تحقیق جدید جهت ارزشیابی ریسک با هدف فایق آمدن بر محدودیت های موجود در روش های ساده پایه ریزی شده است.
روش بررسی
ای شناسایی خطرات در این تحقیق از روش JSA استفاده شد. معیارهای ارزیابی ریسک با استفاده از روش گروه اسمی مشخص گردید و رتبه بندی خطرات با تاپسیس فازی تعیین شد. در نهایت رتبه خطرات بدست آمده از دو روش ویلیام فاین و روش پیشنهادی، با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق مشخص گردید که در روش ویلیام فاین، خطرات گاز و تجهیزات در ارتفاع به طور مشترک رتبه 1، تردد رتبه 2، استرس روانی رتبه 3، حریق رتبه 4، انفجار و الکتریسیته به طور مشترک رتبه 5 و ارتفاع رتبه 6 را کسب نمودند. در صورتیکه در روش پیشنهادی استرس روانی رتبه 1، حریق رتبه 2، تردد رتبه 3، الکتریسیته رتبه 4، تجهیزات در ارتفاع رتبه 5، گاز رتبه 6، انفجار رتبه 7 و ارتفاع رتبه 8 را کسب نمودند.
نتیجه گیری
چون روش پیشنهادی با لحاظ نمودن نظر تیم ارزیابی اا رت خطرات شد و از طرفی با در نظر گرفتن شرایط واقعی منجر به تعیین صحیح معیارهای ارزیابی ریسک گردید؛ ا رد آن ای رتبه بندی ریسک ها می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1194888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!