شناسائی باکتری های خاکزی باغ های انگور در استان زنجان و بررسی اثر بازدارندگی آن ها علیه Rhizobium vitis عامل گال ریشه و طوقه

پیام:
چکیده:
بیماری سرطان ریشه و طوقه ناشی از Rhizobium vitis یکی از مهم ترین بیماری های انگور در کشور های مختلف از جمله ایران است. این بیماری در استان زنجان سالانه خسارت قابل توجهی به درختان انگور وارد می نماید. در برخی مطالعات بررسی امکان کنترل استرین های این باکتری با استفاده از باکتری های خاکزی آنتاگونیست نتایج مطلوبی را به همراه داشته است. در این بررسی باکتری های خاکزی باغ های انگور در استان جداسازی و اثر بازدارندگی برخی از آن ها علیه Rh. vitis بررسی گردید. بدین منظور، در سطح استان از ناحیه ریشه درختان انگور و خاک اطراف آن ها نمونه برداری شد. جدایه های حاصل بر اساس ویژگی های مرفولوژیکی و بیوشیمیایی گروه بندی و از بین آن ها 200 جدایه برای مطالعات آنتاگونیستی انتخاب شد. پنجاه جدایه در آزمون کشت متقابل تولید هاله بازدارندگی علیه Rh. vitis کردند. سیزده جدایه با بیشترین میزان بازدارندگی در کشت متقابل برای مراحل بعدی انتخاب گردید. بر اساس نتایج آزمون های فیزیولوژیکی و بیوشیمیائی، باکتری های آنتاگونیست متعلق به بیوار های یک، سه و پنج Pseudomonas sp.، Bacillus subtilis، P. putida، Pseudomonas fluorescens و Bacillus sp بودند. همچنین در ردیابی ژن های hcnABC ژن موثر در سنتز سیانید هیدروژن، وجود این ژن در پنج استرین سودوموناس به اثبات رسید. تاثیر هفت جدایه بر کاهش جمعیت باکتری بیماری زا در محیط خاک در شرایط گلخانه بررسی شد، که دو جدایه متعلق به بیوار های سه و پنج باکتری P. fluorescens و نیز یک جدایه از B. subtilis با اختلاف معنی داری نسبت به شاهد، سبب کاهش جمعیت Rh. vitis در خاک شدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1195092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!