سمیت تدخینی و تماسی اسانس اکالیپتوس (Eucalyptus camaldulensis var. camaldulensis) روی موریانه (Microcerotermes diversus (Isoptera: Termitidae

پیام:
چکیده:
موریانه (Microcerotermes diversus (Isoptera: Termitidae مهم ترین آفت اقتصادی و مخرب ساختمان ها در استان خوزستان است که از کلیه مواد حاوی سلولز تغذیه می کند. با توجه به اهمیت استفاده از مواد سازگار با محیط زیست نظیر اسانس ها و عصاره های گیاهی با پتانسیل کاربرد در برنامه مدیریت تلفیقی آفات، در تحقیق حاضر سمیت تماسی و تدخینی اسانس اکالیپتوس در آزمون های تونل زنی و تدخینی روی موریانه M. diversus مورد بررسی قرار گرفت. محدوده غلظت اسانس اکالیپتوس مورد استفاده در روش تونل زنی 3/0 تا 6/1% (گرم در میلی لیتر) و در روش تدخینی 7/0 تا 6/1% بود. نتایج نشان داد که اسانس مذکور در غلظت های به کار برده شده در روش تونل زنی به عنوان دورکننده عمل کرد و در غلظت های بالاتر از 7/0% علاوه بر اثر دورکنندگی، باعث افزایش مرگ و میر موریانه ها گردید. در روش تدخینی، غلظت های به کار برده شده منجر به مرگ و میر موریانه ها شد به طوری که با افزایش غلظت میزان مرگ و میر نیز افزایش یافت. با توجه به این نتایج می توان اسانس اکالیپتوس را به عنوان یک موریانه کش موثر پیشنهاد کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1195097 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!