ارزیابی تناسب اراضی در محیط GIS برمبنای سامانه فازی و مقایسه آن با روش پارامتریک به منظور کشت گندم آبی (مطالعه موردی دشت شاوور استان خوزستان)

پیام:
چکیده:
امروزه نمونه های بیشماری از خسارات جبران ناپذیر به دلیل بی توجهی و عدم استفاده صحیح از منابع آبی– خاکی، به منابع طبیعی وارد شده است. با توجه به مسائل فوق، شناخت توانمندی های اراضی و اختصاص دادن آن ها به بهترین و سودآور ترین و در عین حال پایدار ترین سامانه بهره برداری از جایگاه و اهمیت ویژه-ای برخوردار است. روش های گوناگونی برای حفاظت و نگهداری از منابع آبی– خاکی وجود دارد که از جمله این روش ها می توان به روش ارزیابی تناسب اراضی اشاره کرد. ارزیابی تناسب اراضی برای تعیین درجه سازگاری اراضی برای کشت محصولات مختلف بکار می رود. هدف از این تحقیق ارزیابی تناسب اراضی با استفاده از سامانه فازی در محیط GIS و مقایسه آن با روش پارامتریک، به منظور کشت گندم در منطقه شاوور در شمال استان خوزستان است. برای ارزیابی تناسب اراضی، ابتدا نقشه های رستری مربوط به پارامتر های موثر در تناسب اراضی (بافت خاک، شیب اصلی، شیب جانبی، سنگ و سنگریزه، شوری، قلیائیت، pH، گچ، کربنات کلسیم، عمق آب زیر زمینی، عمق کروما و عمق خاک) در محیط ArcGIS تهیه شد. سپس نقشه ی فازی برای هر یک از این پارامتر ها تهیه گردید. برای تهیه نقشه نهایی تناسب اراضی به روش فازی، از روش تحلیل سلسله مراتبی برای وزن دهی و تلفیق لایه ها استفاده شد. در روش پارامتریک ابتدا هر یک از پارامتر های موثر در ارزیابی تناسب اراضی درجه بندی شدند. سپس طبقات تناسب اراضی برای هر یک از واحد های خاک تهیه شد. نتایج حاصل از روش فازی نشان داد که 31 درصد از منطقه مورد مطالعه در طبقه مناسب، 29 درصد در طبقه نسبتا مناسب، 19 درصد در طبقه بحرانی و 21 درصد در طبقه نامناسب قرار گرفت در حالی که در روش پارامتریک 26 درصد از منطقه مورد مطالعه در طبقه نسبتا مناسب، 25 درصد در طبقه بحرانی و 46 درصد در طبقه نامناسب قرار گرفت. برای انتخاب روش برتر از ضریب کاپا استفاده شد. نتایج برتری روش فازی را نسبت به روش پارامتریک نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
195
لینک کوتاه:
magiran.com/p1195430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!