بررسی مقایسه ای استحکام باند برشی کامپوزیت به عاج با استفاده از سه روش متفاوت نوردهی LED و روش معمول نوردهی QTH

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استحکام اتصال برشی از خصوصیات مکانیکی بسیار مهم و قابل توجه در دوام کلینیکی ترمیم های همرنگ دندان است. سال هاست که جهت پلیمریزاسیون کامپوزیت از دستگاه های هالوژن با روش کانونشنال استفاده می شود. در سال های اخیر دستگاه های Light Emitting Diode(LED) به بازار عرضه شده اند. با توجه به عمر طولانی تر آنها، عدم نیاز به فیلتر و عدم تولید حرارت، تمایل به استفاده از آنها در حال افزایش است. با توجه به مطالب فوق، مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه سه نوع متفاوت نوردهی LED با روش معمول Quartz Tungsten Halogen (QTH) و تاثیر آنها بر استحکام باند برشی صورت گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه آزمایشگاهی شصت دندان پره مولر سالم و بدون پوسیدگی، پس از ضدعفونی شدن توسط هیپوکلریت سدیم و پاکسازی با قلم جرمگیری، به چهار گروه پانزده تایی تقسیم شدند. پس از اکسپوز شدن توسط دیسک فلزی روی سطح عاجی هر کدام از نمونه ها، ترمیم کامپوزیت با کمک مولد پلاستیکی شفاف انجام گرفت. ترمیم ها در هرگروه با عامل باندینگ single bond باند شده، با دستگاه لایت کیور QTH و با سه روش متفاوت نوردهی LED سخت شدند. سپس استحکام باند نمونه ها توسط دستگاه اینسترون سنجیده شد و در نهایت نتایج توسط آزمون های آماری آنالیز واریانس یکطرفه و Tukey مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون آماری واریانس یک طرفه نشان داد که بین گروه ها اختلاف آماری معنی داری وجود دارد (05/0 P<). بیشترین مقدار استحکام باند مربوط به گروه LED- ramped با 68/114نیوتن (94/22مگاپاسکال) و کمترین مقدار مربوط به روش LED Pulse با میانگین 35/70 نیوتن (70/14مگاپاسکال) بود. در مقایسه های دو به دوی انجام شده بین 4 گروه با استفاده از آزمون Tukey، تمامی گروه ها به جز QTH با میانگین 99 نیوتن (80/19 مگاپاسکال) و LED conventional با میانگین 78/86 نیوتن(35/17مگاپاسکال) با هم تفاوت معنی داری داشتند(05/0 P<).
نتیجه گیری
با توجه به تحقیق صورت گرفته می توان نتیجه گیری کرد که استفاده از دستگاه LED با روش ramped نسبت به دستگاه QTH (گروه کنترل)، نتایج بهتری دارد (38/0 P=). همچنین روش کانونشنال LED با QTH قابل مقایسه است (169/0 P=).
زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 141
لینک کوتاه:
magiran.com/p1196163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!