فهرست مطالب

Dental School - Volume:31 Issue: 3, 2013

Journal of Dental School
Volume:31 Issue: 3, 2013

  • تاریخ انتشار: 1392/08/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سعید رئوفی، مهرنوش سبزقبایی *، رضا عمید صفحات 118-128
    سابقه و هدف
    پری ایمپلنتیت واکنش التهابی غیرقابل برگشت بافت های نرم و سخت در اطراف یک ایمپلنت فانکشنال است. یکی از راهکارهای درمانی آن ایمپلنتوپلاستی است. این روش، صاف کردن و پالیش کردن سطوح زبر ایمپلنت هایی که به محیط دهان اکسپوز شده اند، توسط وسایل چرخشی می باشد که باید با احتیاط انجام شود زیرا ممکن است باعث افزایش درجه حرارت در اطراف بدنه ایمپلنت و استخوان احاطه کننده اش گردد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه میکرومورفولوژی و تغییرات حرارتی بدست آمده از وسایل چرخشی متفاوت و وسیله پیزوالکتریک پس از ایمپلنتوپلاستی بود.
    مواد و روش ها
    در مطالعه آزمایشگاهی حاضر 48 سطح فیکسچر Intra lock با شش روش پالیش توسط فرزهای کارباید شش و دوازده پره، فرزهای الماسی با سایز متوسط ذرات 30 و 90 میکرومتر و سرقلم های پیزوسرجری 0T1 (سایز ذرات=91 میکرومتر) و 0P5 (سایز ذرات=30 میکرومتر) به صورت منفرد یا متوالی برای 60 ثانیه دریل شدند. تغییرات در حرارت هر 5 ثانیه ثبت شد. زبری سطوح آماده شده توسط پروفایلومتر برای پارامترهای Ra2 و Ra1 (روش پالیش منفرد)، Rz2 و Rz1 (روش پالیش متوالی) اندازه گیری و سطوح توسط میکروسکوپ الکترونی اسکن کننده field emission ارزیابی شدند.
    یافته ها
    تغییرات حرارتی گروه پیزوسرجری تفاوت آماری معنی داری با دو گروه دیگر نشان داد (حداکثر افزایش حرارت C o 2/1). تفاوت آماری معنی داری بین فرزهای الماسی و کارباید در تغییرات حرارتی دیده نشد و در هر دو گروه حرارت نسبت به نقطه آغاز کاهش داشت. میانگین شاخص Ra در گروه پیزوالکتریک (23/0 ± 57/1) بطور مشخصی پایین تر از گروه های الماسی (05/0 P<، 40/0 ± 45/2) و کارباید (05/0 P<، 28/0 ± 10/2) بود. همچنین این شاخص در گروه کارباید بطور معنی داری پایین تر از گروه الماسی بود(05/0 P<). پارامتر Rz1 در گروه های کارباید و الماسی بطور مشخصی بالاتر از گروه پیزوالکتریک بود. تفاوت معنی داری بین سه گروه از نظر شاخص Rz2 دیده شد. حداقل میزان این شاخص در گروه پیزوالکتریک و حداکثر آن در گروه الماسی بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که ایمپلنتوپلاستی با وسایل چرخشی و پیزوالکتریک در شرایط خنک کننده مناسب، حرارت زیادی تولید نمی کند که بتواند باعث صدمه به بافت نرم یا استخوان اطراف ایمپلنت تحت درمان شود. وسیله پیزوالکتریک در روش های منفرد و متوالی سطح صاف تری را نسبت به فرزها ایجاد کرد که می تواند برای ایمپلنتوپلاستی مفید باشد.
    کلیدواژگان: سطح ایمپلنت دهانی، تغییرات حرارتی، پری ایمپلنتیت، زبری، ایمپلنتوپلاستی، وسایل چرخشی، وسیله پیزوالکتریک
  • اسحاق علی صابری، فریدون سرگلزایی اول *، سیدمحسن حسینی گوشه، مریم قمری صفحات 129-135
    سابقه و هدف
    پرفوراسیون فورکای دندان یکی از حوادث حین درمان است که پیش آگهی درمان اندودنتیک را به گونه ای جدی تحت تاثیر قرار می دهد. پیش آگهی درمان ناحیه پرفوراسیون فورکا، به پیشگیری از عفونت باکتریایی در ناحیه پرفوراسیون بستگی دارد. بنابراین استفاده از یک ماده دارای سازگاری بافتی برای ایجاد مهر و موم کامل ناحیه پرفوراسیون دارای اهمیت فراوان است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان ریزنشت MTA و OCP در پرفوراسیون های ناحیه فورکا انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در مطالعه تجربی حاضر 70 دندان مولر مندیبل انسان با ریشه های متباعد، ناحیه فورکای دست نخورده و آپکس فرم گرفته انتخاب شدند. دندان ها بطور تصادفی به چهار گروه، دو گروه آزمایشی، (30= n) و دو گروه کنترل مثبت و منفی(5= n) تقسیم شدند. سپس حفره پرفوراسیون در کف فورکای هر دندان ایجاد گردید. در گروه های آزمایشی یک و دو، حفره پرفوراسیون به ترتیب با OCP و MTA ترمیم شد. در گروه کنترل مثبت، حفره پرفوراسیون توسط هیچ ماده ای مسدود نگردید و در گروه کنترل منفی حفره پرفوراسیون ایجاد نگشته، در هر گروه، حفره دسترسی توسط cavit ترمیم گردید. دندان ها به مدت 48 ساعت در محیطی با رطوبت 100 % قرار داده شدند. سپس اپکس ریشه ها بوسیله موم چسب مسدود شدند و همه نواحی خارجی دندان، به جز 5/0 میلی متر اطراف حفره پرفوراسیون، توسط دو لایه لاک ناخن پوشیده شد. نمونه ها به مدت چهار روز در جوهر هندی غوطه ور و سپس در جهت باکولینگوالی برش زده شده، قطعات از هم جدا شدند. میزان نفوذ رنگ بوسیله استریومیکروسکوپ و با بزرگنمایی 25 برابر، مورد بررسی قرار گرفت. داده های بدست آمده توسط آزمون آماری T مستقل مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    در گروه کنترل منفی هیچگونه ریزنشتی مشاهده نگردید. در گروه کنترل مثبت، رنگ به طور کامل از تمامی دیواره ها نفوذ کرده بود. میزان نفوذ رنگ در گروه های آزمایشی OCP و MTA به ترتیب 64/1 و 22/1 میلی متر بود. آنالیز آماری داده ها نشان داد که قابلیت سیل کنندگی MTA بطور معنی داری بیشتر از OCP می باشد (0001/0> P).
    نتیجه گیری
    OCP از نظر قابلیت سیل کنندگی نمی تواند جایگزین قابل قبولی برای MTA باشد.
    کلیدواژگان: اکتا کلسیم فسفات(OCP)، MTA، پرفوراسیون، فورکا، ریزنشت، مقایسه
  • آزیتا کاویانی، فاطمه دباغی تبریز *، کاوه خلج، عمار نشاطی صفحات 136-141
    سابقه و هدف
    استحکام اتصال برشی از خصوصیات مکانیکی بسیار مهم و قابل توجه در دوام کلینیکی ترمیم های همرنگ دندان است. سال هاست که جهت پلیمریزاسیون کامپوزیت از دستگاه های هالوژن با روش کانونشنال استفاده می شود. در سال های اخیر دستگاه های Light Emitting Diode(LED) به بازار عرضه شده اند. با توجه به عمر طولانی تر آنها، عدم نیاز به فیلتر و عدم تولید حرارت، تمایل به استفاده از آنها در حال افزایش است. با توجه به مطالب فوق، مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه سه نوع متفاوت نوردهی LED با روش معمول Quartz Tungsten Halogen (QTH) و تاثیر آنها بر استحکام باند برشی صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه آزمایشگاهی شصت دندان پره مولر سالم و بدون پوسیدگی، پس از ضدعفونی شدن توسط هیپوکلریت سدیم و پاکسازی با قلم جرمگیری، به چهار گروه پانزده تایی تقسیم شدند. پس از اکسپوز شدن توسط دیسک فلزی روی سطح عاجی هر کدام از نمونه ها، ترمیم کامپوزیت با کمک مولد پلاستیکی شفاف انجام گرفت. ترمیم ها در هرگروه با عامل باندینگ single bond باند شده، با دستگاه لایت کیور QTH و با سه روش متفاوت نوردهی LED سخت شدند. سپس استحکام باند نمونه ها توسط دستگاه اینسترون سنجیده شد و در نهایت نتایج توسط آزمون های آماری آنالیز واریانس یکطرفه و Tukey مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون آماری واریانس یک طرفه نشان داد که بین گروه ها اختلاف آماری معنی داری وجود دارد (05/0 P<). بیشترین مقدار استحکام باند مربوط به گروه LED- ramped با 68/114نیوتن (94/22مگاپاسکال) و کمترین مقدار مربوط به روش LED Pulse با میانگین 35/70 نیوتن (70/14مگاپاسکال) بود. در مقایسه های دو به دوی انجام شده بین 4 گروه با استفاده از آزمون Tukey، تمامی گروه ها به جز QTH با میانگین 99 نیوتن (80/19 مگاپاسکال) و LED conventional با میانگین 78/86 نیوتن(35/17مگاپاسکال) با هم تفاوت معنی داری داشتند(05/0 P<).
    نتیجه گیری
    با توجه به تحقیق صورت گرفته می توان نتیجه گیری کرد که استفاده از دستگاه LED با روش ramped نسبت به دستگاه QTH (گروه کنترل)، نتایج بهتری دارد (38/0 P=). همچنین روش کانونشنال LED با QTH قابل مقایسه است (169/0 P=).
    کلیدواژگان: استحکام باند برشی، دستگاه لایت کیور، LED، QTH، انقباض ناشی از پلیمریزاسیون، استرس
  • محمدرضا ابریشمی *، علیرضا اکبرزاده صفحات 142-149
    سابقه و هدف
    لثه چسبنده یکی از عوامل مهم در پیش آگهی درمان های پریودنتال و میزان طبیعی عمق سالکوس لثه یکی از علائم سلامت پریودنشیوم محسوب می شود. مقادیر عرض لثه چسبنده و عمق سالکوس لثه در سه دوره دندانی متفاوت گزارش شده اند. هدف از انجام این تحقیق تعیین عرض لثه چسبنده و عمق سالکوس لثه در سه دوره سیستم دندانی در دانش آموزان 15-3 ساله شهر اصفهان در سال 1380 بود.
    مواد و روش ها
    مطالعه به صورت توصیفی مقطعی بر روی 360 نفر (120 نفر در هر دوره) که واجد شرایط ورود به مطالعه بوده، به صورت تصادفی خوشه ایاز 30 مدرسه از شهر انتخاب شده بودند با روش مشاهده، معاینه کلینیکی دهان و ثبت در پرسشنامه انجام شد. دو معاینه کننده کالیبره دندان های شیری و دائمی شاخص را انجام و عمق سالکوس لثه (فاصله لبه آزاد لثه تا عمیق ترین محلی که پروب وارد می شد) با پروب و عرض لثه کراتینیزه (فاصله میان لبه آزاد لثه تا Mucogingival junction) با کولیس ورنیه یا پروب اندازه گیری و عرض لثه چسبنده با کسر دو مقدار از یکدیگر تعیین گردید. مقادیر عمق سالکوس لثه و عرض لثه چسبنده در پرسشنامه ثبت و برحسب سیستم دندانی، ناحیه قدامی، خلفی و میانی و همچنین سایر متغیرها با آزمون های ANOVA، T و Tukey مقایسه شدند.
    یافته ها
    عرض لثه چسبنده در سه سیستم تکاملی دندانی شیری، مختلط و دائمی به ترتیب 02/1 ± 60/2، 23/1 ± 56/2 و 35/1 ± 73/2 میلی متر به دست آمد. سطح لینگوال ناحیه خلفی فک پایین بیشترین مقادیر عرض لثه چسبنده را در هر سه سیستم نشان داد. همچنین عمق سالکوس لثه دندان های دائمی در سه ناحیه قدامی، میانی و خلفی، در دو فک بالا و پایین و در سه سطح باکال، لینگوال و پالاتال) بیشتر از دندان های شیری بود.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های مطالعه، عرض لثه چسبنده در سیستم دندانی دائمی از سیستم دندانی شیری و مختلط بیشتر و عمق سالکوس لثه در دندان های دائمی بیش از دندان های شیری و کمتر از دندان های سیستم دندانی مختلط بود. عرض لثه چسبنده با افزایش سن افزایش یافته ولی براساس جنس متفاوت نبود. همچنین عرض لثه در فک پایین کمتر از فک بالا و در سطح لینگوال بیشتر از سطح باکال بود
    کلیدواژگان: عرض لثه چسبنده، عمق سالکوس لثه، سیستم دندانی تکاملی
  • آرزو فلاحی، فضل الله احمدی *، فضل الله غفرانی پور، بهشته ملک افضلی، ابراهیم حاجی زاده صفحات 150-160
    سابقه و هدف
    عوامل متعددی در پوسیدگی دندان موثر و بر الگوهای مراقبت دهان و دندان تاثیرگذار می باشند. مطالعات محدودی در شناسایی این عوامل و تاثیر آنها در مراقبت دهان و دندان از نگاه دانش آموزان انجام گرفته اند. مطالعه حاضر با هدف تبیین عوامل ایجادکننده پوسیدگی دندان از نگاه دانش آموزان صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه با رویکرد کیفی آنالیز محتوا از 18 دانش آموز 8 مدرسه راهنمایی، از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته انفرادی، ژورنالنویسی و بحث گروهی با استفاده از نمونه گیری مبتنی بر هدف در سال 91-90 در شهر تهران انجام گرفت. پس از کسب رضایت آگاهانه، داده ها جمع آوری، ضبط، دست نویس و به روش تحلیل محتوا مرسوم تجزیه و تحلیل گردیدند. جهت حمایت از صحت و استحکام داده ها، معیار مقبولیت، تایید پذیری و انتقال پذیری لحاظ شد.
    یافته ها
    از تجزیه و تحلیل داده ها 4 تم «شرایط سخت مراقبت»، «درماندگی در مراقبت»، «عدم کنترل پوسیدگی دندان» و «درک ناملموس از عوامل پوسیدگی دندان» استخراج شدند. شرکت کنندگان در مطالعه بر تجارب فردی در مراقبت از دهان و دندان، بی توجهی به بهداشت دهان و دندان، ترس از دندانپزشکی و کمبود آگاهی و مهارت در این زمینه تاکید داشتند.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه، عوامل ایجاد کننده پوسیدگی دندان را از نگاه دانش آموزان بیان و بر نقش خود فرد، والدین، دندانپزشک و جامعه در این زمینه تاکید کردند. یافته های این مطالعه می تواند زمینه ساز مداخلات ارزشمند در حیطه سلامت دهان و دندان گردد اما درک فرآیندهای استرس مرتبط با ترس دندانپزشکی، تبیین موانع و مشکلات سلامت دهان و دندان در گروه های مختلف دانش آموزان و نیز باورهای اجتماعی ممانعت کننده نیاز به بررسی های بیشتری دارند.
    کلیدواژگان: تحقیق کیفی، نوجوانان، سلامت دهان، پوسیدگی دندان
  • ندا بابایی، شقایق نوری بیات *، غلامرضا جانی، حمیدرضا صفی پور صفحات 161-168
    سابقه و هدف
    کنترل مکانیکی پلاک روش اصلی جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و بیماری های پریودنتال است. از میان روش های مکانیکی، استفاده روزانه از مسواک بهترین روش دستیابی به سلامت دهان و دندان به شمار می رود و یکی از عواملی که در کارایی مسواک زدن موثر است طرح و شکل مسواک می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی مقایسه کارایی 2 نوع مسواک ایرانی رایج در مقایسه با مسواک خارجی در برداشت و کاهش پلاک میکروبی بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بر روی 30 دانشجوی دختر دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی بابل که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، انجام گرفت. مسواک خارجی در این مطالعه Oral B ساخت کشور آلمان مدل Cross action و مسواک های ایرانی پنبه ریز مدل Classic و پنبه ریز مدل Cross action بودند. پس از نمونه گیری به دانشجویان توصیه شد به مدت 24 ساعت قبل از مراجعه از هیچ وسیله و روشی برای بهداشت دهان خود استفاده نکنند. پس از 24 ساعت، طی اولین مراجعه برای تمامی نمونه ها پروفیلاکسی انجام و میزان شاخص پلاک قبل از مسواک زدن با استفاده از شاخص O’Leary تعیین و در فرم مخصوص ثبت شد. برای یکسان شدن شرایط، روش انتخابی Bass برای مسواک زدن آموزش داده شد. سپس نمونه ها به صورت تصادفی به 3 گروه 10 تایی تقسیم شدندو سه نوع مسواک برای استفاده در هفته های اول و دوم و سوم تعیین گردید. میزان شاخص پلاک بعد از استفاده از هر نوع مسواک به مدت یک هفته ثبت شد. این فرآیند در مورد مسواک های دوم و سوم نیز تکرار شد. در این مطالعه اثر سه نوع مسواک در کاهش پلاک دندانی در هر فرد با خودش از طریق آزمون آماری Test paired مقایسه و جهت تعیین برتری میان سه گروه از آزمون آماری ANOVA استفاده شد.
    یافته ها
    در این مطالعه کاهش آماری معنی داری پس از استفاده از هر سه نوع مسواک به عنوان یکی از اصلی ترین روش های مکانیکی حذف پلاک نشان داده شد که این مطلب ضرورت استفاده مرتب از مسواک را نشان می دهد. کاهش پلاک ایندکس در مسواک Oral -B Cross Action از همه بیشتر و در پنبه ریز Classic از همه کمتر بود (001/0 P ≤). در مورد مقایسه دو تایی مسواک ها، مسواک Oral B Cross Action نسبت به نوع پنبه ریز معمولی تفاوت معنی دار آماری از نظر میانگین کاهش پلاک ایندکس داشت (018/0= P) اما همین مسواک در مقایسه با همتای ایرانی خود یعنی پنبه ریز مدل Cross Action تفاوت آماری معنی داری را از نظر میانگین کاهش پلاک ایندکس نشان نداد (797/0 = P).
    نتیجه گیری
    با مقایسه سه مسواک Oral B Cross Action، پنبه ریز مدل Classic و پنبه ریز Cross Action مشخص گردید که در میزان کاهش پلاک ایندکس تفاوت معنی داری بین دو مسواک Oral B Cross Action و پنبه ریز cross Action در کاهش ایندکس پلاک وجود ندارد. اما تفاوت معنی داری بین این دو مسواک با مسواک پنبه ریز مدل Classic در این ایندکس وجود داشت.
    کلیدواژگان: پلاک میکروبی، مسواک، روش Bass، مقایسه، کنترل پلاک، بهداشت دها
  • مژگان ایزدی *، احمد مقاره عابد، سامان نصیری، محمد توکلی، جابر یقینی صفحات 169-179
    سابقه و هدف
    اتصال موفق بافت استخوانی به ایمپلنت های تیتانیومی که تحت عنوان استئواینتگریشن توسط Branemark معرفی شده اند کاملا مستند می باشد اما پروگنوز بلند مدت ایمپلنت ها به برآورد مناسب و مراقبت های پیشگیرانه مناسب وابسته است. برای حفظ سلامت بافت های اطراف ایمپلنت، یک برنامه مراقبتی موثر حائز اهمیت می باشد. در این زمینه اقدامات متفاوتی پیشنهاد شده اند، اما اینکه کدام اقدام موثر تر است، مشخص نیست.
    مرور مقالات: این مقاله منابع مرتبط با مراقبت از ایمپلنت، همچنین عوامل تاثیرگذار بر بافت نرم اطراف ایمپلنت های دندانی را بررسی نموده، در نهایت اقدامات مربوط به برآورد اطراف ایمپلنت واقدامات درمانی در بیماری های قابل برگشت اطراف ایمپلنت را شرح می دهد.
    نتیجه گیری
    اطلاعات موجود نشان می دهد که برای حفظ بافت های اطراف ایمپلنت می توان اقدامات متنوعی انجام داد که این اقدامات در جهت تامین پروگنوز بلند مدت ایمپلنت های دندانی می باشند.
    کلیدواژگان: ایمپلنت دندانی، مراقبت، پروگنوزبلند مدت
  • منصوره دمرچی لو صفحات 180-190
    سابقه و هدف
    تحلیل استنادی یکی از روش های کتاب سنجی است که به کمک آن می توان میانگین تعداد استنادها، پربسامدترین منابع، توزیع فراوانی استناد به زبان های مختلف، میزان روزآمدی منابع، میزان اثرگذاری منابع و تعداد مجلات هسته یک حوزه علمی را تعیین کرد. این فرایند در نهایت به شناسایی نیازهای اطلاعاتی محققین آن حوزه علمی، آگاهی مدیران و مسئولین کتابخانه ها جهت تهیه منابع اطلاعاتی بهینه و بکارگیری اصول بودجه در راستای تهیه مجموعه ای غنی منجر می گردد. بنابراین این پژوهش بر آن است تا ضمن تحلیل استنادی مجلات علمی- پژوهشی حوزه دندانپزشکی اهداف فوق را مورد بررسی قرار دهد.
    مواد و روش ها
    روش کار به این ترتیب بود که یک چک لیست تهیه شد و مشخصات هر یک از ماخذ مقاله (شامل سال انتشار، زبان، نوع منبع (مقاله/کتاب/پایان نامه/...)، در صورت مقاله بودن ماخذ مورد نظر، نحوه دسترسی به آن (کنسرسیومی/دسترسی آزاد/ هیچکدام)، و در صورت قابل دسترس بودن از طریق کنسرسیوم، نام پایگاهی که مقاله از طریق آن قابل دسترسی است، بررسی و مشخص گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و در پایان به کمک قانون پراکندگی برادفورد مجلات هسته حوزه دندانپزشکی مشخص گردید.
    یافته ها
    تحلیل داده ها نشان داد مقالات با 1/90 درصد و زبان انگلیسی با 9/93 درصد بالاترین میزان استناد را به خود اختصاص می دهند. 55 درصد از استنادهای بکار رفته از طریق منابع خریداری شده توسط کنسرسیوم وزرات بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تامین می شود و پایگاه ScienceDirect بالاترین میزان استفاده را در این میان داراست.
    نتیجه گیری
    لازم است مسئولین امر در تصمیم گیری جهت خرید یا تمدید قراداد پایگاه های اطلاعاتی، مجلات هسته هر حوزه را در نظر بگیرند تا در جهت رفع نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران موفق تر عمل نمایند.
    کلیدواژگان: مجلات هسته دندانپزشکی، قانون برادفورد، تحلیل استنادی
|
  • Dr. Saeed Raoofi, Dr. Mehrnoosh Sabzeghabaie *, Dr. Reza Amid Pages 118-128
    Objective
    Peri-implantitis is an irreversible inflammatory reaction in the soft and hard tissues around a functional implant. One of the treatment approaches of this disease includes smoothing and polishing the rough surface and removing threads on the implants using rotary instruments, which is called implantoplasty. Clinicians should perform implantoplasty with caution because it may raise the temperature of the implant body as well as the surrounding one. This study aimed to compare micromorphology and thermal changes resulting from different rotary instruments and piezoelectric devices after implantoplasty.
    Methods
    Forty-eight Intra Lock fixture surfaces were processed in 60 seconds with six polishing procedures using 6,12 bladed carbide burs, 90, 30 µm mean-particles-size diamond burs, and piezosurgery inserts OT1 (grain size =91 µm) and OP5 (grain size =30 µm). These instruments were applied in single or sequential procedures. Variations in temperature were recorded every 5 seconds. The roughness of treated surfaces was evaluated with a profilometer for Ra1, Rz1 (single polish procedures), Ra2, and Rz2 (sequential polishing procedures) parameters. Also, surfaces were observed using a field emission scanning electron microscope after each step of implantoplasty.
    Results
    The piezosurgery group showed statistically significant differences when compared with the other two groups) maximum temperature 1.2 °C (. No statistically significant differences were observed between the carbide and diamond burs regarding the temperature changes and the temperature decreased from the start point in both groups. The mean Ra value in piezoelectric group (1.53 ±0.23) was significantly lower than diamond (2.45 ±0.40, p <0.05) and carbide (2.10 ±0.28, p <0.05) groups. Additionally, this value in the carbide group was significantly lower than that of the diamond group (p <0.05). Rz1 value was significantly greater in diamond and carbide groups compared to piezoelectric group. The results revealed significant differences among the three groups concerning Rz2. The minimum Rz2 value was seen in piezoelectric group, while the diamond group showed the highest Rz2 parameter.
    Conclusion
    This in vitro study showed that under suitable cooling conditions, implantoplasty with rotary and piezoelectric devices does not produce enough heat to damage the soft tissue or bone around the affected implant. The piezoelectric device produced smoother surfaces in single or sequence procedures compared to the burs and can be useful for implantoplasty
    Keywords: Oral implant surface, Thermal change, Peri, implantitis, Roughness, Implantoplasty, Rotary instruments, Piezoelectric device
  • Dr. Eshagh, Ali Saberi, Dr. Fereydoon Sargolzaei Aval *, Dr. Mohsen Hosseini Goosheh, Dr. Maryam Ghamari Pages 129-135
    Objective
    Furcal perforation is an undesirable complication that may occur during root canal therapy and seriously compromises the prognosis of endodontic treatment. The prognosis of furcal perforation repair depends on the prevention of bacterial infection of the perforation site. Thus, use of a biocompatible material for complete sealing of the perforation site is critically important. This study aimed to compare the microleakage of mineral trioxide aggregate (MTA) and octacalcium phosphate (OCP) for furcal perforation repair.
    Methods
    This experimental study was conducted on 70 human mandibular molars with divergent roots, intact furcation site and completely formed apices. The teeth were randomly divided into 4 groups of two experimental (n=30), one positive control and one negative control group (n=5). The furcation floor was then perforated. In the first and second experimental groups, furcation perforations were repaired with OCP and MTA, respectively. In the positive control group, the perforation was left untreated and in the negative control group no furcal perforation was created. The access cavity in all groups was filled with Cavit. The teeth were stored in 100% humidity for 48h. Root apices were sealed with sticky wax and the entire external surface of teeth except for 0.5 mm around the perforation site was covered with two coats of nail polish. The specimens were immersed in India ink for 4 days and then sectioned in half buccolingually. The sections were separated and dye penetration was evaluated using a stereomicroscope at 25X magnification. Obtained data were analyzed using independent t-test.
    Results
    No microleakage was observed in the negative control group. In the positive control group, the dye had completely penetrated into the walls. The amount of dye penetration was 1.64 and 1.22 mm in the OCP and MTA groups, respectively. Statistical analysis of data revealed that the sealability of MTA was significantly greater than that of OCP (P<0.0001).
    Conclusion
    OCP cannot be an acceptable alternative to MTA in terms of sealability.
    Keywords: Octacalcium phosphate (OCP), Mineral trioxide aggregate (MTA), Perforation, Furcation, Microleakage, Comparison
  • Dr. Azita Kaviani, Dr. Fatemeh Dabaghi Tabriz *, Dr. Kaveh Khalaj, Dr. Amar Neshati Pages 136-141
  • Dr. Mohammad, Reza Abrishami *, Dr. Alireza Akbarzadeh Pages 142-149
  • Arezoo Fallahi, Dr. Fazlollah Ahmadi *, Dr. Fazlollah Ghofranipour, Dr. Beheshteh Malekafzali, Dr. Ibrahim Hajizadeh Pages 150-160
  • Dr. Neda Babaie, Dr. Shaghayegh Noori Bayat *, Dr. Gholam, Reza Jani, Dr. Hamid, Reza Safipour Pages 161-168
    Objective
    Mechanical plaque removal namely tooth brushing is the most commonly used oral hygiene technique.. Efficacy of tooth brushing is influenced by the design and shape of toothbrush. This study aimed to compare the efficacy of two common Iranian tooth brushes with a foreign made one in plaque removal.
    Methods
    Thirty female dental students were selected in Babol University, School of Dentistry using simple randomized sampling. The inclusion criteria were no systemic disease, no history of drug intake, absence of tooth crowding, absence of severe malocclusion, no removable or fixed orthodontic appliances,, no smoking and no toothache. Oral B Cross Action(Germany),, Panberes Cross Action and Panberes Classic tooth brushes were used. Students were asked not to brush their teeth for 24 hours before the recall visit. At the first visit, subjects received oral prophylactic procedures and the plaque index was recorded before brushing for all subjects using O’ Leary plaque index. In order to match the conditions, Bass tooth brushing technique was instructed to subjects. Students were then randomly divided into 3 groups of 10. The subjects were provided with the three toothbrushes for use in the first, second and third weeks. The plaque index was recorded after using each toothbrush for one week Paired t-test was used to compare the efficacy of toothbrushes in plaque removal in the same subject while ANOVA was applied for the comparison between the three toothbrushes.
    Results
    Significant reductions were observed in plaque index after using each toothbrush. Plaque index reduction was the highest for Oral B Cross Action and the lowest for Panberes Classic (P=0.001). Oral B Cross Action had a significant difference with Panberes Classic in mean plaque index reduction(P=0.018). Panberes Cross Action and Oral B Cross Action were not significantly different in this respect (P=0=797).
    Conclusion
    Oral B Cross Action and Panberes Cross Action were not significantly different in terms of plaque index reduction. However, the mentioned two toothbrushes had a significant difference in this respect with Panberes Classic.
    Keywords: Dental plaque, Toothbrush, Bass technique, Comparison, Plaque control, Oral hygiene
  • Dr. Mozhgan Izadi *, Dr. Ahmad Moghareabed, Dr. Saman Nasiri, Dr. Mohammad Tavakoli, Dr. Jaber Yaghini Pages 169-179
    Objective
    Successful bonding of a dental implant to bone, which was referred to as osseointegration by Branemark has been well documented. However, long-term prognosis of an implant depends on adequate maintenance and long-term care. An effective maintenance program is required to preserve the health of peri-implant tissues. Several techniques have been suggested for this purpose; but it is not clear which is more efficient. Review of Literature: This review evaluates the literature regarding implant care and factors affecting the peri-implant soft tissue and describes the required measures for assessment of peri-implant status and treatment of reversible peri-implant diseases.
    Conclusion
    Data shows that several measures can be taken to maintain the health of peri-implant tissue and ensure the long-term prognosis of dental implants.
    Keywords: Dental implant, Maintenance, Long, term prognosis
  • Dr. Mansooreh Damerchiloo Pages 180-190
    Objective
    Citation analysis is a bibliometric method used for the calculation of the mean number of citations and detection of highly cited references, frequency distribution of citations in different languages, update rate, efficacy of resources and number of core journals of a scientific domain. This process elucidates the information needs of researchers in a specific realm of science and enhances the knowledge of the authorities and librarians to provide efficient information sources and use the budget for providing a rich collection of scientific materials. This study aimed to perform a citation analysis on dental journals.
    Methods
    A checklist was prepared including the type of cited material (article, book, thesis, etc.), publication year, language, type of access (consortium, free, none) and if accessible through the consortium, name of the database through which the article can be accessed. Data were analyzed using SPSS software. Using Bradford’s law of dispersal of publications, the core journals in the field of dentistry were specified.
    Results
    The authorities must consider the core journals in each scientific domain when making a decision on purchasing subscription or extending a contract with databases in order to be more successful in obviating the information needs of researchers.
    Conclusion
    Authorities have to consider the core journals in each field when deciding on purchasing subscription or extending the contract with databases in order to be more successful in obviating the scientific needs of researchers.
    Keywords: Core dental journals, Bradford's law, Citation analysis