نگاهی تطبیقی به موضوع و متدولوژی «جامعه شناسی» آگوست کنت و «علم العمران» ابن خلدون

نویسنده:
چکیده:
این مقاله به بررسی تطبقی مبانی نوعی شناخت در زندگی اجتماعی انسان ها و جامعه می پردازد؛ که اگوست کنت (1858-1798 م) عنوان جامعه شناسی را برای آن برگزید و حدود ششصد سال پیش از آن ابن خلدون درتلاشی مشابه آن را به عنوان «علم عمران» معرفی کرد.
آنچه که معرفت جامعه شناسی را از انواع دیگر معرفت درباره ی جامعه هم چون ایدئولوژی های اجتماعی و یا فلسفه های اجتماعی؛ که تاریخی طولانی در تفکر بشری دارند؛ متمایز می سازد؛ آگاهی به مقوله ی «امر اجتماعی» و مطالعه ی آن به عنوان «واقعیت اجتماعی»است که مثلا دورکیم ازآن سخن می گفت و هدف مستقیم جامعه شناسی نیز شناخت این واقعیت به همان گونه که«هست»؛ می باشد و نه آن گونه که «باید» باشد. مولفه ی دیگری که این نوع معرفت را از سایر اندیشه های اجتماعی متمایز می سازد روش های مطالعه و بررسی این «واقعیت»است که دست کم از منظر بنیان گذاران این علم درغرب می بایستی دراین حوزه نیز به روش های «علوم جدید» یا علوم طبیعی تمسک جست.
این نوشتار نشان می دهد که «علم عمران» اگر چه در زمینه ی تاریخی فرهنگی کاملا متفاوتی نسبت به شرایط پیدایی جامعه شناسی در غرب شکل گرفت اما هم به لحاظ هدف و هم به لحاظ روش، تفکر جدیدی را در مطالعه ی عمران پایه ریزی کرد که به گفته ی ابن خلدون (1406-1332 م)، علمی نوبنیاد بود که می خواست این واقعیت را نه از منظر ایدئولوژی یا با تکیه بر مبانی فلسفی بررسی کند بلکه بیشتر با تکیه بر مشاهدات عینی و مقایسه تاریخی پدیده های مربوط به علم عمران را؛ بدان گونه که هستند مطالعه و قانون کلی دگرگونی آن را کشف کند. اما به گمان نویسنده، آنچه که باعث تکامل نداشتن رویکرد معرفتی ابن خلدون در شرق و رشد جامعه شناسی در غرب گردید تفاوت های زمینه ای تاریخی اجتماعی فرهنگی بود که اجازه نمی داد رویکرد معرفتی ابن خلدون نسبت به مسائل جامعه مورد پذیرش قرار گیرد و تکامل یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198414 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!