مبانی مشروعیت حبس در فرق (مذاهب) اسلامی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
کیفر حبس یا زندان، از قدیمی ترین شیوه های مجازات در جهان است که در شریعت اسلامی نیز، با توجه به شان و کرامت انسان، این مجازات به حکم ضرورت و به عنوان کیفری ثانوی پذیرفته شده است. در دنیای کنونی، مساله ی زندان و حبس یکی از معضلات دستگاه های قضایی بوده و حکومت ها را هم در امور مدنی و هم در نظام کیفری و نیز در حقوق عمومی و خصوصی با مشکلات فراوانی مواجه ساخته است.
البته در اندیشه ی دینی، منعی از به کارگیری حبس و زندان به صورت مطلق دیده نمی شود و ادله و نصوص شرعی درفرق اسلامی برجواز به کارگیری آن در موارد معدود دلالت دارد بر اساس نتایج به دست آمده، مجازات و کیفرحبس به استناد ادله ی چهارگانه مشروعیت دارد و سنت قولی و عملی و فعلی هردو صراحت دارد که باید در مواردی مجرمان را به حبس و زندان محکوم کرد.
مقایسه ی تطبیقی مجازات زندان در دوران قدیم و عصر جدید، با مکاتب فقهی اسلامی؛ بیانگر این نکته است که مجازات زندان در اسلام صرفا درباره ی کشف حقیقت بوده که فقها یا حاکمان جامعه اسلامی، برای افراد مظنون، به ویژه هنگامی که احتمال فرار آنان می رفته، از آن استفاده می کرده اند.
مجازات حبس در اسلام در موارد محدودی حد و در بیشتر موارد تعزیر است. اهداف مجازات حبس در اسلام برقراری قسط و عدل، بازدارندگی و اصلاح و تربیت و حفظ نظام اجتماعی و تهذیب مجرم می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!