بررسی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت پرستاران بیمارستان امام رضا(ع) ارومیه از دیدگاه پرستاران و سرپرستاران

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
حیات سازمان ها بستگی زیادی به مهارت ها و آگاهی های عمومی و تخصصی نیروی انسانی آن ها دارد با توجه به پیشرفت های روز افزون تکنولوژی و رشد بی سابقه ای که در زمینه اطلاعات علوم پزشکی صورت گرفته است، نیاز به آموزش و بهسازی نیروی انسانی پرستاری در وضعیت کنونی یک ضرورت است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش های ضمن خدمت پرستاران بیمارستان امام رضا(ع) ارومیه انجام گرفته است.
مواد و روش کار
پژوهش حاضر توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه پرستاران و سرپرستاران بخش های بیمارستان امام رضا (ع) می باشد که تعداد آن ها 115 پرستار و 14 سرپرستار می باشد که همه آن ها به عنوان نمونه انتخاب شده است (129 (n=. به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه 24 سوالی محقق ساخته با مقیاس لیکرت استفاده شده است. از جامعه آماری تحقیق در کل به 115 پرسشنامه از طرف پرستاران در ارتباط با خودشان و 115 پرسشنامه توسط 14 سرپرستار در ارتباط با پرستاران پاسخ داده شد. سپس برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جدول فراوانی، درصدها و...) و آمار استنباطی (آزمون t مستقل) و نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید.
یافته ها
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد: شرکت پرستاران در دوره های آموزشی ضمن خدمت موجب کسب مهارت های بیشتر آنان می شود. در عین حال از نظر سرپرستاران در مقایسه با پرستاران، شرکت در دوره های آموزشی بیشتر موجب افزایش مهارت های پرستاران می شود. شرکت پرستاران در دوره های آموزشی ضمن خدمت موجب افزایش روحیه همکاری و تعاون در پرستاران می شود و اختلاف نظری بین درجه تایید سرپرستاران و پرستاران مشاهده نشد. شرکت پرستاران در دوره های آموزشی ضمن خدمت موجب افزایش نظم و انضباط در بین آنان می شود. در عین حال از نظر سرپرستاران در مقایسه با پرستاران، شرکت در دوره های آموزشی بیشتر موجب افزایش نظم و انضباط پرستاران می شود. شرکت پرستاران در دوره های آموزش ضمن خدمت موجب ایجاد رضایت شغلی آنان می شود. در عین حال از نظر سرپرستاران در مقایسه با پرستاران، شرکت در دوره های آموزشی بیشتر موجب افزایش رضایت شغلی پرستاران می شود. شرکت پرستاران در دوره های آموزش ضمن خدمت موجب نوآوری آنان می شود. در عین حال از نظر سرپرستاران در مقایسه با پرستاران شرکت در دوره ها بیشتر موجب نوآوری پرستاران می شود. شرکت پرستاران در دوره های آموزشی موجب کاهش ضایعات در انجام دادن کارها از طرف پرستاران می شود. در عین حال از نظر سرپرستاران در مقایسه با پرستاران شرکت بیشتر در دوره ها موجب کاهش ضایعات کاری پرستاران می شود.
بحث و نتیجه گیری
به طور کلی نتایج پژوهش حاضر از این قرار می باشد که دیدگاه پرستاران و سرپرستاران نسبت به اجرای دوره های آموزش مثبت بوده و دوره ها موثر می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
738
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!