همبسته های روان شناختی سرطان: نگرانی، سبک زندگی، خودکارآمدی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
سرطان به عنوان یکی از مهم ترین بیماری های قرن حاضر است که با تغییر شکل غیرطبیعی سلول ها و از دست رفتن تمایز سلولی مشخص می شود. برخی از پژوهش ها نشانگر تاثیر عوامل روان شناختی در شروع و پیشرفت این بیماری هستند. بر این اساس مطالعه حاضر بررسی نقش برخی از متغیرهای روان شناختی (نگرانی، سبک زندگی، خودکارآمدی) را در بیماران سرطانی مورد مطالعه قرار داده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نمونه پژوهش های پس رویدادی محسوب می گردد که تعداد 50 بیمار سرطانی بستری در بخش کانسر بیمارستان امام خمینی(ره) و 50 نفر از افراد سالم از همراهان از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. جهت سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه نگرانی ایالتی پنسیلوانیا (PSWQ)، پرسشنامه سبک زندگی و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و مادوکس استفاده شده است. داده های این پژوهش توسط نسخه 16 نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و برای تحلیل فرضیه های پژوهش از آزمون t گروه های مستقل استفاده گردیده است.
یافته ها
بین میانگین نمرات نگرانی، سبک زندگی و خودکارآمدی در دو گروه تفاوت معنی دار وجود داشته است. بدین نحو که میانگین نمره نگرانی در گروه بیمار بالاتر از گروه سالم و همچنین میانگین نمرات متغیرهای سبک زندگی و خودکارآمدی در گروه سالم بالاتر از نمرات افراد گروه بیمار بوده است.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان دادند، نگرانی، خودکارآمدی و سبک زندگی به عنوان متغیرهای روان شناختی نقش مهمی در سلامت جسمی و روانی افراد دارد. بنابراین وجود یک برنامه ریزی علمی به منظور بالا بردن کیفیت زندگی افراد جامعه و دادن آموزش های لازم در زمینه چگونگی فائق آمدن بر شرایط پر استرس کاملا ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
698
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!