بررسی تاثیر آموزش کاهش عوارض شیمی درمانی بر ابعاد علامتی کیفیت زندگی مبتلایان سرطان پستان تحت شیمی درمانی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
امروزه شاهد افزایش بازماندگان سرطان پستان به دلیل تشخیص زودرس و برنامه های غربالگری هستیم؛ بنابراین اندازه گیری کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان اهمیت ویژه ای می یابد. شیمی درمانی یکی از درمان های رایج به دنبال سرطان پستان است که عوارض جانبی متعددی را به همراه دارد. بیمارانی که شیمی درمانی سرپایی دریافت می کنند نیاز به اقداماتی فعال جهت کنترل عوارض ناشی از درمان دارند. جهت پذیرش نقش فعال در امر مراقبت از خود لازم است که افراد اطلاعات کافی دریافت کنند و آموزش به بیماران مبتلا به سرطان و خانواده آن ها جزء جدا نشدنی از مراقبت های پرستاری بیماران است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان بود.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که بر روی 106 بیمار مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. هر دو گروه یک بار در شروع شیمی درمانی و بار دیگر پس از گذشت 4 سیکل شیمی درمانی پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی سرطان (EROTC QLQ-23) و پرسشنامه اختصاصی کیفیت زندگی سرطان پستان (QoL-Br 23) متعلق به سازمان اروپایی تحقیقات و درمان سرطان (EROTC) را تکمیل نمودند. گروه مداخله پس از طی 2 سیکل شیمی درمانی کتابچه راهنمای کنترل عوارض شیمی درمانی را دریافت نمودند.
یافته ها
یافته ها نشان داد بسته آموزشی کنترل عوارض شیمی درمانی در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل باعث کاهش ابعاد علامتی و بهبود کیفیت زندگی کلی گردید (005/0 p<).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه حاضر تدوین یک برنامه آموزشی منسجم توسط پرستاران انکولوژی تاثیر قابل توجهی در ارتقاء کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی خواهد داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
667
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!