نیاز سنجی در خصوص لزوم ارائه مبحث بهداشت و سلامت دهان و دندان در کوریکولوم آموزش دوره دکترای عمومی دانشجویان پزشکی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ادغام سلامت دهان در مراقبت های سلامتی عمومی، توسط سازمان بهداشت جهانی موکدا توصیه شده است. پزشکان عمومی می توانند در ارتقاء مراقبت های سلامتی دهان مشارکت فعال داشته باشند. هدف ما نیاز سنجی در خصوص لزوم ارائه مبحث بهداشت و سلامت دهان و دندان در کوریکولوم دانشجویان پزشکی و تعیین نحوه مداخله جهت ارتقاء دانش سلامت دهان آنان بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی – تحلیلی مقطعی، میزان آگاهی و نگرش دانشجویان سال سوم تا ششم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در زمینه بهداشت دهان و دندان به صورت سرشماری بررسی شد. برای مقایسه، 50 نفر از دانشجویان سال سوم تا ششم دندانپزشکی این دانشگاه و 50 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم مهندسی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به صورت نمونه گیری ساده، وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بود. پس از آنالیز داده ها، یک نظر سنجی از مسئولین دانشکده پزشکی و اعضای هیات علمی صاحب نظر در حوزه آموزش پزشکی در خصوص لزوم و نحوه مداخله آموزشی برای دانشجویان پزشکی در ارتباط با بهداشت و سلامت دهان، انجام شد.
یافته ها
319 نفر از دانشجویان به پرسشنامه ها پاسخ دادند که میانگین سنی آن ها 28/1±94/21 با محدوده سنی 25-19 سال بود. میانگین و انحراف معیار نمرات آگاهی دانشجویان پزشکی 41/3±02/8، دانشجویان دندانپزشکی 47/2±35/15 و دانشجویان مهندسی 68/2±73/5 بود. 7/61 درصد از دانشجویان پزشکی، تمایل به ارائه مبحث بهداشت دهان و دندان در دروس دانشگاهی خود داشتند.
نتیجه گیری
کمبود دانش دانشجویان پزشکی در زمینه بهداشت دهان و نگرش کلی مثبت آن ها و مسئولین و اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی نسبت به آن، نیاز برای گنجاندن این مبحث را در کوریکولوم دانشجویان پزشکی ارائه این مبحث به عنوان بخشی از دوره کارآموزی بهداشت عمومی نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!