حساسیت جمعیت های مختلف پسیل معمولی پسته، Agonoscena pistaciae (Hem.: Psyllidae)، به آفت کش های آمیتراز و ایمیداکلوپرید در استان کرمان

پیام:
چکیده:
پسیل معمولی پسته،Agonoscena pistaciae Burckhardt & Lauterer، یکی از مهمترین آفات پسته است که پوره ها و حشرات کامل از شیره گیاهی تغذیه می کنند و سبب کاهش رشد، ریزش جوانه های گل و کاهش محصول می شوند. توانایی تولید مثل بالا و طول دوره رشدی کوتاه استعداد مقاوم شدن این آفت را در برابر حشره کش ها بالا می برد. در این پژوهش حساسیت جمعیت های مختلف A. pistaciae به حشره کش های آمیتراز و ایمیداکلوپرید در شرایط آزمایشگاه مورد آزمون قرار گرفت. 9 جمعیت پسیل پسته از مناطق پسته کاری رفسنجان، انار، بم، کرمان، شهربابک، سیرجان، پاریز، پاقلعه و هرات در استان کرمان جمع آوری شدند و زیست سنجی به روش غوطه وری پوره های سن 5 در محلول های آفت کش انجام شد. نتایج زیست سنجی نشان داد که جمعیت های مختلف پسیل پسته حساسیت متفاوتی نسبت به این آفت کش ها نشان می دهند به طوری که کمترین و بیشترین LC50 برای آفت کش های آمیتراز و ایمیداکلوپرید به ترتیب در جمعیت های بم (9/13 و 1/17 میلی گرم در لیتر) و رفسنجان (5/310 و 3/46 میلی گرم بر لیتر) بدست آمد. در بین جمعیت های پسیل جمع آوری شده از باغ های پسته، بیشترین نسبت مقاومت برای آفت کش های آمیتراز (3/22 برابر) و ایمیداکلوپرید (7/2 برابر) مربوط به جمعیت رفسنجان بود. الگوی پراکنش باند گلوتاتیون اس ترانسفراز در جمعیت های مختلف با هم مقایسه شد و نتایج نشان داد که غلظت و تحرک الکتروفورزی باندها در جمعیت های رفسنجان و بم (حساس) متفاوت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1200314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!