تعیین هویت اعضاء کمپلکس مایکوباکتریوم توبرکلوزیس با استفاده از روش های مولکولی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تشابه بسیار میان ژنوم باکتری های مایکوباکتریوم توبرکولوزیس کمپلکس، تشخیص افتراقی آنها با روش های بیوشیمیایی مرسوم آزمایشگاهی را مشکل می نماید. این تحقیق به منظور شناسایی و تعیین هویت جدایه های مایکوباکتریوم توبرکولوزیس کمپلکس عامل بیماری در میان مسلولین استان گلستان صورت پذیرفته است.
روش بررسی
جدایه های جمع آوری شده از نمونه های کلینیکی 42 مسلول استان گلستان در محدوده زمانی 1387 تا 1389 به موسسه رازی منتقل و بر روی محیط های کشت لونشتاین- جانسون گلسیرینه و پیرووات دار، تجدید کشت گردیدند. ژنوم همه جدایه ها به روش جوشانیدن استخراج و هویت جدایه ها توسط یک برنامهPCR سه مرحله ای به نام روش Huard-Warren شامل آزمون های 16SrRNA Rv Typing مشتمل بر لوکوس های Rv0577، Rv3877.8، Rv1970، Rv3120، Rv1510، IS1561) و RD typing (شامل لوکوس های (RD1، RD4، RD9، RD12) تعیین گردید.
یافته ها
هویت همه جدایه ها مایکوباکتریوم توبرکولوزیس تعیین شد و نشانه ای از آلودگی هیچ یک از بیماران به سایر اعضای مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کمپلکس یا آلودگی هم زمان آنها به بیش از یک عضو کمپلکس مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت پرورش گاو و گوسفند در اقتصاد منطقه فقدان مایکوباکتریوم بوویس در میان جدایه های بررسی شده تا حدودی غیر منتظره به نظر می رسد. همان گونه که این مطالعه نشان می دهد روش هوارد– وارن که انجام آن ساده و مقرون به صرفه می باشد، می تواند در هر دو گروه از آزمایشگاه های منطقه ای و همچنین مرجع در تشخیص افتراقی میان اعضاء مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کمپلکس به کار گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1203357 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!