بررسی اثر ترکیبی داروهای متادون و هالوپریدول بر اکتساب و بیان تحمل و وابستگی به مورفین در موش های سوری نر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه از اپیوئیدها برای کنترل و تسکین دردهای حاد و مزمن استفاده می شود. اما بروز دو پدیده تحمل و وابستگی از مهم ترین معضلات مصرف این مواد می باشد. به همین دلیل در این تحقیق به بررسی اثر ترکیبی متادون و هالوپریدول بر اکتساب و بیان تحمل و وابستگی به مورفین در موش های سوری نر پرداخته شده است.
روش کار
در این پژوهش که یک مطالعه تجربی است 98 سر موش سوری نر از نژاد NMRI انتخاب و در 2 گروه اکتساب و بیان قرار گرفتند. هر گروه به 7 زیر گروه شامل: کنترل، سالین (sham)، متادون، هالوپریدول، متادون + هالوپریدول، نسبت 2 به 1 متادون+هالوپریدول و نسبت 1 به 2 متادون + هالوپریدول تقسیم شد. همه موش ها با دریافت دوزهای افزایشی مورفین به مدت 7 روز معتاد شدند. تمامی داروها در گروه اکتساب 30 دقیقه قبل از تزریق مورفین در مدت 7 روز و در گروه بیان 60 دقیقه قبل از تزریق مورفین در روز هشتم (روز تست) تزریق می شدند. برای بررسی تحمل در روز تست، 30 دقیقه قبل و بعد از تزریق مورفین آزمون درد با آب داغ انجام می شد. جهت بررسی وابستگی با تزریق نالوکسان، موش ها به مدت 30 دقیقه مشاهده رفتاری می شدند. سپس داده ها با استفاده از روش آنالیز واریانس یک طرفه به کمک نرم افزار sigma stat تحلیل شدند.
یافته ها
تزریق مزمن مورفین موجب القای تحمل و وابستگی در موش ها گردید. درصد حداکثر اثر ممکن (Maximal Possible Effect- MPE) به عنوان شاخص تحمل در 2 گروه اکتساب و بیان در ترکیب دارویی متادون 1 + هالوپریدول 2 نسبت به مورفین افزایش معنی داری پیدا کرد. همچنین در بررسی وابستگی، کاهش بارز رفتارهای سندرم ترک در گروه های درمان ترکیبی مشاهده شد.
نتیجه گیری
به طور کلی نتایج این تحقیق نشان می دهد که احتمالا ترکیب دارویی متادون و هالوپریدول، خصوصا با نسبت 1 به 2 در کاهش تحمل و وابستگی به مورفین از اثربخشی تک تک داروها موثرتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1206626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!