بررسی تاثیر تنظیم فشار کاف لوله تراشه به روش حداقل حجم انسدادی بر میزان بروز پنومونی ناشی از تهویه مکانیکی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تنظیم فشار کاف لوله تراشه یکی از چالش های مراقبتی در بیماران تحت تهویه مکانیکی است. روش های مختلفی برای تنظیم فشار کاف لوله تراشه وجود دارد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر تنظیم فشار کاف به روش حداقل حجم انسدادی بر میزان بروز پنومونی ناشی از تهویه مکانیکی بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقدماتی نیمه تجربی 40 بیمار در بخش مراقبت ویژه به صورت هدف مند بر اساس معیارهای مشخص انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه تخمینی و حداقل حجم انسدادی قرار گرفتند. در گروه تخمینی یک پرستار با تجربه فشار کاف را به روش تخمینی تنظیم می نمود. در روش حداقل حجم انسدادی فشار کاف به گونه ای تنظیم می شد که در حداکثر فشار دمی، صدای نشت هوا شنیده نشود. میزان فشار کاف دو گروه و میزان بروز پنومونی با استفاده از ابزار نمره پنومونی بالینی در دو گروه برای مدت چهار روز اندازه گیری شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که میانگین فشار کاف در روش تخمینی 5/9±35/50 سانتی متر آب بود و در روش حداقل حجم انسدادی 4/1±78/20 سانتی متر آب بود. بیماران دو گروه از نظر عوامل موثر بر بروز پنومونی اختلاف معنی داری با یک دیگر نداشتند. از نظر نمره پنومونی نیز دو گروه اختلاف معنی داری با یک دیگر نداشتند (968/0=P).
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان داد که روش حداقل حجم انسدادی نسبت به روش تخمینی می تواند علاوه بر عایق بندی مناسب کاف لوله تراشه و جلوگیری از بروز پنومونی، از وارد آمدن فشار زیاد به تراشه جلوگیری نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
168 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p1207726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!