گزارش یک مورد تومور حجیم سلول گرانولوز تخمدان در دوران یائسگی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
تومورهای سلول گرانولوزا تخمدان تومورهای نادری هستند که از دسته تومورهای غیر اپی تلیال می باشند. این تومورها بیش تر در افراد بزرگ سال بروز می کنند و پیک سنی آن 50 تا 55 سال می باشد. متوسط سایز این تومورها در اکثر مطالعات تا حدود 13 سانتی متر و از ابعاد چند میلی متر تا 20 سانتی متر گزارش شده اند این تومورها معمولا در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند ولی احتمال عود دیررس آن ها وجود دارد. از نظر تومور مارکرها این تومورها هورمونی به نام اینهیبین ترشح می کنند و در اکثر این بیماران جراحی به تنهایی روش درمانی کافی است.
معرفی مورد: خانمی 76 ساله با شکایت از لکه بینی، درد شکم و بزرگی پیش رونده شکم مراجعه و بررسی ها توده ای شکمی بزرگ با منشاء نامشخص هم راه با افزایش CA125 سرم را نشان داد. حین عمل جراحی تومور بزرگ به ابعاد cm 30 در تخمدان راست هم راه با آسیت قابل توجه در شکم وجود داشت که بیمار تحت عمل هیسترکتومی و سالپنگوا و وفورکتومی دو طرفه و مرحله بندی جراحی قرار گرفت. نتیجه پاتولوژی تومور سلول گرانولوزای تخمدان مرحله Ic بود که بیمار جهت درمان های کمکی به انکولوژیست ارجاع شد.
نتیجه گیری
تومور سلول گرانولوزای تخمدانی ممکن است در سنین خیلی بالا و با سایز بزرگ تا حد 30 سانتی متر به هم راه آسیت و بدون درگیری سایر ارگان ها دیده شود و لذا در خانم های دوران یائسگی با توده لگنی یا شکمی بزرگ هم راه با افزایش GA125 باید به احتمال وجود این تومور مشکوک شد و در صورت تائید این تومور به علت عود دیررس این تومور پی گیری طولانی مدت در این بیماران ضروری است
زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 273
لینک کوتاه:
magiran.com/p1207772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!