اثر عصاره آبی هویج (Daucus carota) بر انقباضات ایلئوم موش صحرایی نر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از کاربردهای هویج در طب سنتی، درمان تحریک و التهاب مجاری گوارشی می باشد. همچنین اثر ضدانقباضی عصاره این گیاه برعضله صاف رحم نیز به اثبات رسیده، اما از آنجائیکه در ارتباط با تاثیر آن بر حرکات روده ای تحقیقی انجام نپذیرفته در این مطالعه تاثیر عصاره آبی هویج بر انقباضات ایلئوم موش صحرایی نر مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 32 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار (300-200گرم)، در 4 گروه (پتاسیم کلراید KCl، باریم کلرایدBaCl2، پروپرانولول و نالوکسان) قرار گرفتند؛ بعد از بازکردن شکم، قطعات cm5/1 از ایلئوم جدا شده در حمام بافت محتوی ml10محلول تایرود تحت 1 گرم کشش قرار داده شدند. پس از ایجاد انقباض بوسیله (mM60) KCl و (mM4) BaCl2 اثر غلظت های تجمعی عصاره آبی هویج (1/0تا8/0mg/ml) بر انقباض ایجاد شده در هر گروه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در گروه های پروپرانولول Mμ1 و نالوکسانMμ1 قطعات جدید ایلئوم توسط داروهای ذکر شده به صورت جداگانه انکوبه شده و پس انقباض توسط (mM60) KCl عملکرد غلظت های تجمعی عصاره در هر گروه ثبت و بررسی گردید.
یافته ها
غلظت های تجمعی عصاره به صورت وابسته به دوز عملکرد ضدانقباضی داشته و غلظت تجمعی mg/ml8/0 از این عصاره به طور معنی داری انقباضات ایجاد شده توسط پتاسیم کلراید (8/6±33/33) و باریم کلراید (10±4/41) را کاهش داد (001/0p<). همچنین انکوبه کردن بافت با پروپرانولول و نالوکسان تاثیری بر روند اسپاسمولیتیک عصاره نداشت.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه داد که اثر ضدانقباضی عصاره آبی هویج بدون دخالت گیرنده های بتاآدرنرژیک و اپیوئیدی صورت گرفته و احتمالا این اثر ناشی از دخالت در عملکرد کانال های کلسیمی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1208366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!