مولفه های تاثیرگذار بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از رشته تحصیلی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بررسی رضایت از رشته تحصیلی در هر دانشکده از مسایل اساسی آن دانشکده و جزء لاینفک فعالیت های آن در حیطه رفتار و عملکرد سازمانی محسوب می شود. در این راستا پژوهشی با هدف تعیین مولفه های تاثیرگذار بر میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از رشته تحصیلی انجام شد.
روش
در این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) به صورت سرشماری رضایت کلیه دانشجویان پرستاری (164 نفر) دانشکده های پرستاری و مامایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در 6 حیطه اساسی (شرایط محیط آموزشی، شرایط محیط بالینی، مربیان، وجهه اجتماعی، ارتباط با همکاران و مدیریت) بر طبق یک پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS v.17 برای متغیرهای کمی و روش های آماری توصیفی، همچنین از آزمون های آماری مجذور کای، آزمون تی و ضریب هبستگی پیرسون استفاده گردید. سطح معناداری برای کلیه آزمون ها برابر با 05/0p< در نظر گرفته شد.
یافته ها
اکثر واحدهای مورد پژوهش (10/81%) از رشته تحصیلی خود رضایت کم داشتند. همچنین 14/84% دانشجویان از شرایط محیط آموزشی دانشکده، 70/53% از شرایط محیط آموزش بالینی، 60/36% از نحوه آموزش نظری توسط اساتید دانشکده،20/37% از نحوه آموزش بالینی توسط مربیان بالین، 63/39% از نحوه ارزشیابی توسط اساتید دانشکده، 70/81% از نحوه ارتباط با همکاران و نیز 40/60% دانشجویان پرستاری از وجهه اجتماعی رضایت کم داشتند، همچنین 10/31% از نحوه ارزشیابی توسط مربیان بالین و 70/56% واحدهای مورد مطالعه از نحوه مدیریت پرستاری رضایت خیلی کم داشتند.
نتیجه گیری
در مطالعه حاضر اکثریت دانشجویان از رشته تحصیلی خود رضایت کم داشتند. لذا توجه به عوامل موثر در افزایش رضایتمندی دانشجویان نظیر کیفیت آموزش نظری، بالینی و فرآیندهای ارزشیابی، تعاملات و توجه به وجهه اجتماعی که نهایتا سبب حفظ ارتقای کیفیت آموزشی می گردد، حایز اهمیت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1208923 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!