اثر محافظتی دکاپپتیل بر بافت بیضه، عیار هورمون های گنادوتروپیک و گنادی در موش های کوچک سفید آزمایشگاهی شیمی-درمانی شده با سیکلوفسفامید

پیام:
چکیده:
مقدمه
هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) یک هورمون کلیدی تولیدمثلی می باشد. آنالوگ های GnRH به طور وسیعی در برنامه های لقاح آزمایشگاهی و در مقابله با اثرات سوء ناشی از درمان سرطان های وابسته به هورمون های جنسی که توسط عوامل موجود در مواد شیمی-درمانی بروز می-نمایند، مورد استفاده قرار می گیرد.
هدف
هدف از انجام این مطالعه، بررسی و ارزیابی اثرات استفاده از سیکلوفسفامید و دکاپپتیل (آنالوگ GnRH) بر روی هیستومورفومتری، هیستوشیمی بافت بیضه همچنین عیار هورمون های گنادوتروپیکی وگنادی در موش سفید کوچک آزمایشگاهی بود.
مواد و روش ها
برای این مطالعه 24 عدد موش سفید آزمایشگاهی از گونه Balb/C با متوسط وزن 3±20گرم انتخاب شدند. موش ها به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول، توسط 65 میلی گرم سیکلوفسفامید به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دریافت کردند، گروه دوم دکاپپتیل را به میزان 0/05 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دریافت کردند، گروه سوم ابتدا با دکاپپتیل و سپس پس از 10 روز با سیکلوفسفامید با همان مقدار قبلی درمان شدند، گروه کنترل به میزان حجم داروهای مورد استفاده در گروه های قبلی آب مقطر استریل دریافت کردند. در راستای ارزیابی تغییرات بافت بیضه موش نمونه های بافتی تهیه و سپس با رنگ آمیزی های هموتوکسیلین-ائوزین، PAS،Oil-Red-O رنگ آمیزی شدند.
نتایج
بررسی های این مطالعه نشان داد که تزریق داخل بطنی داروی شیمی درمانی سیکلوفسفامید موجب تغییرات هیستومورفولوژیکی در بافت بیضه می-گردد. تزریق دکاپپتیل همراه با سیکلوفسفامید در مقایسه تغییرات ملایمی را ایجاد کرده بود. نتایج استریولوژیکی ما تغییرات قابل ملاحظه ای (0/05>p) در قطر لوله های منی ساز، عیار اسپرماتوژنز، همچنین میزان تمایز لوله ای در بین گروه های تجربی و کنترل را نشان دادند. مضافا یافته های مورفومتریک ما ثابت کردند که تفاوت های قابل ملاحظه ای در ضخامت بافت پوششی و تعداد لایه های سلولی لوله های منی ساز در بین گروه های درمان شده با دکاپپتیل و سیکلوفسفامید وجود دارند. در گروهی که موش ها سیکلوفسفامید را به تنهایی دریافت کرده بودند میزان هورمون LH کاهش یافته بود درحالی که آن هایی که دکاپپتیل را به همراه سیکلوفسفامید دریافت کرده بودند گرچه سطوح هورمون های LH وFSH در آن ها کاهش یافته بود اما سطح تستوسترون افزایش داشت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که آنالوگ GnRH یعنی دکاپپتیل بافت بیضه را در مقابل اثرات تخریبی سیکلوفسفامید محافظت می نماید.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
791 تا 800
لینک کوتاه:
magiran.com/p1209162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!