بررسی برخی از ویژگی های الکتریکی و اپتیکی منگنایت کلسیم تهیه شده به روش واکنش حالت جامد و سل_ژل

پیام:
چکیده:

در این پژوهش، نمونه های 3CaMnO به دو روش واکنش حالت جامد و سل-ژل (ژل سوزی) با دمای برشتن C°800 تهیه شدند. ساختار و میانگین اندازه ی ذرات پودرهای به دست آمده به ترتیب با پراش پرتو X (XRD) و میکروسکوپ الکترونی تراگسیلی (TEM) بررسی شدند. نتایج نشان می دهند که میانگین اندازه ی ذرات به دست آمده از روش سل-ژل در حدود nm85 است. گاف اپتیکی نمونه ها از نمودار بیناب جذبی اندازه گیری و برای نمونه های تهیه شده به روش واکنش حالت جامد برابر eV40/3 و برای روش سل-ژل برابر eV 46/3 به دست آمدند. همچنین تشکیل ساختار پروسکایت نمونه ها به روش بیناب سنجی فروسرخ تبدیل فوریه (FTIR) مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. اندازه گیری مقاومت ویژه ی الکتریکی نمونه ها در بازه ی دمایی K550-300 نشان داد که با افزایش دما مقاومت الکتریکی کاهش می یابد و مقاومت الکتریکی نمونه ی تهیه شده به روش سل-ژل کمتر از نمونه ی تهیه شده به روش واکنش حالت جامد است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
649
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1209220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!