گروه های غذایی، شاخص های التهابی و سندرم متابولیک در بزرگسالان

پیام:
چکیده:
مقدمه

وضعیت التهابی به عنوان یکی از عوارض سندرم متابولیک شناخته شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط گروه های غذایی با شاخص های التهابی و سندرم متابولیک در افراد بزرگسال بود.

مواد و روش ها

روش مطالعه ی حاضر به صورت مورد شاهدی بود که در آن 80 فرد مبتلا به سندرم متابولیک و 160 فرد فاقد سندرم متابولیک به ترتیب به عنوان گروه های مورد و شاهد بررسی شدند. بیماران مبتلا به سندرم متابولیک بر اساس معیار ATP III شناسایی و شاخص های تن سنجی، بیوشیمی، فشارخون و نیز شاخص های التهابی در آن ها اندازه گیری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری logistic regression و linear regression انجام گرفت.

یافته ها

دریافت حبوبات، میوه ها، لبنیات و گوشت قرمز رابطه ی معکوس معنی دار و سبزی های نشاسته ای رابطه ی مستقیم معنی داری را با سندرم متابولیک نشان داد. پس از تعدیل متغیرهای مخدوش کننده، تنها رابطه بین دریافت حبوبات، میوه ها و لبنیات معنی دار باقی ماند. خطر سندرم متابولیک در بالاترین چارک دریافت حبوبات و میوه ها 60% کمتر از پایین ترین چارک دریافت، پس از تعدیل متغیرهای مخدوش کننده بود. هم چنین افرادی که در بالاترین چارک دریافت لبنیات قرار داشتند، 40% شانس کمتری برای ابتلا به سندرم متابولیک در مقایسه با افراد در پایین ترین چارک دریافت دارا بودند. غلظت hsCRP سرم در بالاترین چارک دریافت میوه ها، حبوبات و لبنیات به طور معنی داری کمتر از پایین ترین چارک دریافت این گروه های غذایی، پس از تعدیل متغیرهای مخدوش کننده بود.

نتیجه گیری

دریافت میوه، لبنیات و حبوبات با سندرم متابولیک و غلظت hsCRP سرم رابطه ی معکوسی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
340 تا 351
لینک کوتاه:
magiran.com/p1210270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!