شیوع اضافه وزن و چاقی و ارتباط آن با میزان آمادگی جسمانی در کودکان پیش دبستانی تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
چاقی و اضافه وزن یک مشکل مهم سلامت عمومی به ویژه در کودکان پیش دبستانی می باشد زیرا دوره ی کودکی هنگامی است که عادت های تغذیه ای و فعالیت بدنی در فرد بنیاد نهاده می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی شیوع اضافه وزن و چاقی در میان کودکان پیش دبستانی تهرانی با استفاده از نقاط بحرانی مختلف و تعیین ارتباط آن ها با شاخص های آمادگی حرکتی و آمادگی مرتبط با سلامتی بود.
مواد و روش ها
مطالعه ی مقطعی حاضر با 381 دختر و پسر 5 تا 6 ساله انجام شد. تمام کودکان آزمون های آمادگی حرکتی و آمادگی مرتبط با سلامتی را اجرا کردند و اندازه های تن سنجی آن ها اندازه گیری شد.
یافته ها
بر پایه ی نقاط بحرانی انجمن بین المللی چاقی (IOTF) 36/7% (فاصله اطمینان 95%: 111/0-037/0) و 73/4% (فاصله ی اطمینان 95%: 078/0-017/0) پسرها دارای اضافه وزن و چاقی بودند، و 51/11% (فاصله اطمینان 95%: 160/0-070/0) و 99/10% (فاصله ی اطمینان 95%: 154/0-066/0) دخترها دارای اضافه وزن و یا چاق بودند. همبستگی معنی داری بین آزمون 20 متر سرعت و بیشینه اکسیژن مصرفی برآوردی با بیش تر شاخص های تن سنجی در پسران و بین درازونشست تعدیل شده و بیشینه اکسیژن مصرفی با بیش تر شاخص های تن سنجی در دخترها وجود داشت.
نتیجه گیری
پژوهش حاضر شیوع به نسبت بالای اضافه وزن و چاقی را در هر دو جنس کودکان پیش دبستانی نشان داد و مشخص نمود چاقی و اضافه وزن عوامل محدودکننده ی عملکرد می باشند. کودکان دارای اضافه وزن و چاق در مقایسه با همتایان خود که دارای توده ی بدن طبیعی یا زیر وزن بودند، عملکرد ضعیف تری را در بیش تر عوامل آمادگی حرکتی و آمادگی مرتبط با سلامتی نشان دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
370 تا 377
لینک کوتاه:
magiran.com/p1210273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!