وضعیت روانی زوج های مراجعه کننده به کلاسهای آموزشی پیش از ازدواج

پیام:
چکیده:
مقدمه
ازدواج امری مهم وسرنوشت ساز است که کامیابی یا شکست در آن بر سلامت روان تاثیر بسزایی دارد. بر این اساس این مطالعه با هدف، تعیین وضعیت روانی در زوج های مراجعه کننده به کلاس های آموزشی پیش از ازدواج شهرستان قزوین انجام شد.
روش
در مطالعه ای توصیفی تمام زوج هایی که به کلاس های آموزشی پیش از ازدواج مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای دو بخشی گردآوری گردید. بخش اول دربردارنده ویژگی های زمینه ای و بخش دوم، پرسشنامه هنجار یابی شده بود SCL-90 23 در این مطالعه شرکت نمودند. تمام آزمودنی ها از نظر شاخص کلی /71±4/
یافته ها
در مجموع 678 نفر با میانگین سنی 45 ناراحتی روان شناختی در محدوده طبیعی قرار داشتند و به عنوان مورد بالینی در نظر گرفته نشدند. جسمانی سازی، اضطراب و پرخاشگری در زنان بیشتر از مردان مشاهده شد. که در این بین تنها در مورد جسمانی سازی و جنس آزمون دقیق فیشر به لحاظ آماری معنی دار شد و بین سایر موارد رابطه معنی دار آماری مشاهده نشد. وسواس و افسردگی در مردان بیشتر مشاهده شد که این مساله از نظر آماری معنی دار نشد. همچنین روابط بین فردی و فوبیا در هر دو جنس به یک اندازه مختل بوده است. ضمن این که اضطراب و روابط بین فردی مختل بیشترین میزان را در بین نمونه ها داشته است.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت تاثیر گذار مشکلات روانی هر یک از زوج ها در وضعیت بهداشت روانی کل خانواده و تاثیر آن بر دوام نهاد خانواده گنجاندن برنامه آموزشی در این بخش در آموزش های پیش ازازدواج کاملا ضروری به نظر می رسد
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1210299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!