ارزیابی مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از مدل بازخور 360 درجه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
چنانچه در راس سازمان ها مدیران شایسته و باتجربه قرار گیرند، موفقیت سازمان ها در رسیدن به اهداف خود تضمین خواهد شد و همچنین سازمان با حداقل امکانات می تواند به بیشترین بازدهی دست یابد. این پژوهش می تواند منجر به آگاهی بیشتر در زمینه شایستگی مدیران بیمارستان گردد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی در بهار و تابستان سال 1389 انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران کلیه بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. برای جمع آوری داده های شایستگی مدیران از پرسش نامه استاندارد شرکت BROWN که بر اساس مدل بازخور 360 درجه و در 8 بخش بر اساس مقیاس لیکرت طراحی شده استفاده شد. شصت و سه پرسش نامه بین کلیه مدیران، روسا، همتایان مدیر و مدیران زیرمجموعه ایشان در 7 بیمارستان شریعتی، سینا، امیراعلم، مرکز طبی کودکان، فارابی، ولیعصر (عج) و امام خمینی تهران که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، توزیع گردید. در تحلیل داده ها میانگین بالای 80 عوامل مورد بررسی، در زمره شایستگی های برتر قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد که مدیران، در زمینه کار تیمی با کسب 14/93 امتیاز دارای بیشترین توانایی و در زمینه برنامه ریزی با کسب 64/84 امتیاز دارای کمترین توانایی هستند. بنابراین مدیران، از دیدگاه خود در همه زمینه ها توانستند به حد معیار برای شایستگی برتر دست یابند. از دیدگاه مافوق مدیران نیز، آن ها توانستند در تمام زمینه ها به شایستگی برتر دست یابند. از دیدگاه همتایان و مدیران زیر مجموعه، مدیران در هیچ زمینه ای دارای شایستگی برتر نبودند.
نتیجه گیری
از آنجا که مدیران مورد مطالعه در زمینه مدیریت منابع انسانی توانایی کمتر داشته، لذا با توجه به اهمیت مسئله منابع انسانی باید برنامه ریزی جامع در مورد آموزش مهارت ها انجام شود و همچنین برای بهبود کار تیمی باید برنامه های توسعه ای انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
709 تا 718
لینک کوتاه:
magiran.com/p1210451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!