بررسی تاثیر نوع گزارش حسابرسی روی تامین مالی (استقراض از بانک ها) شرکت های صنعت مواد و محصولات دارویی عضو بورس اوراق بهادار تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف از این مقاله، بررسی تاثیر نوع گزارش حسابرسی بر تامین مالی شرکت های فعال در صنعت مواد و محصولات دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از طریق بانک های داخلی است.
روش پژوهش: متغیر وابسته این پژوهش، تسهیلات اعطایی بانک ها و متغیر مستقل، گزارش حسابرسی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر تهران است. نمونه آماری پژوهش شامل 18 شرکت فعال در صنعت مواد و محصولات دارویی طی دوره زمانی 1383 الی 1389 است. این نوع پژوهش، از نوع توصیفی-همبستگی است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از رگرسیون لجستیک و برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان می دهد که نوع گزارش حسابرس و موسسه حسابرسی رسیدگی کننده تاثیر زیادی بر تصمیم گیری بانک های دولتی و خصوصی برای اعطای تسهیلات کوتاه مدت و درازمدت ندارد. بررسی متغیرهای کنترلی نشان می دهد که متغیرهای اهرم مالی و ساختار دارایی ها، رابطه مستقیم و معنا داری با تامین مالی کوتاه مدت شرکت از طریق بانک های دولتی دارد. در مورد تامین مالی کوتاه مدت شرکت ها از طریق بانک های خصوصی، اندازه شرکت با دریافت یا دریافت نکردن وام رابطه مستقیم و معنا دار و سودآوری با تامین مالی رابطه معکوس و معنا دار دارد.
نتیجه گیری
به طور کلی، تفسیر یافته ها بیان گر این است که بین نوع گزارش حسابرسی و تامین مالی شرکت های صنعت مواد و محصولات دارویی از طریق بانک های داخلی رابطه معنا داری وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1211086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!