بررسی رابطه میان هوش هیجانی و فرسودگی شغلی کارکنان بیمارستان امام سجاد(ع) تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
در دنیای معاصر امروز یکی از مهمترین عوامل کاهش دهنده کارایی فردی و بهر هوری سازمانی که میتواند سلامت نیروی کار انسانی را نیز به خطر بیاندازد، سندروم فرسودگی شغلی است که به ویژه در مراکز بهداشتی- درمانی که پرسنل آن با عوامل استر سزای زیادی از قبیل نوبت کاری، برخورد با بیماران بد حال و قرا رگیری در موقعی تهای اضطراری و اورژانسی و ابهام نقش مواجه میباشند، بسیار شایع است. در این میان اهمیت بعضی از فاکتورهای شخصیتی از قبیل هوش هیجانی در کاهش بروز این سندروم حائز اهمیت میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان فرسودگی شغلی و هوش هیجانی در میان پرسنل بیمارستانی انجام گرفت.
مواد و رو شها: این پژوهش به صورت مقطعی و در نمونه ایی به حجم 200 نفر از کارکنان بیمارستان امام سجاد)ع(در شهر تهران صورت گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاخ و جکسون و پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ جمع آوری و در کنار اطلاعات جمعیت شناختی بررسی 17 و آزمون همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل داده های آماری مورد SPSS شد. نرم افزار آماری استفاده قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه 200 نفر شرکت نمودند که 122 نفر آنها زن و 78 نفر مرد بودند. یافت ه های به دست آمده حاکی از وجود رابطه همبستگی منفی و معنادار میان هوش هیجانی و فرسودگی شغلی بود 0(. همچنین مشاهده شد که زنان نسبت به مردان از هوش هیجانی بالاتر برخوردار بوده و میزان p≤0/05(فرسودگی شغلی در آنها کمتر است.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که هوش هیجانی می تواند به عنوان یک عامل در کاهش میزان فرسودگی شغلی پرسنل بیمارستانی موثر باشد. این نتیجه بدان جهت اهمیت دارد که هوش هیجانی که مولفه شخصیتی است که میتوان آن را با آموزش افزایش داد. بنابراین یکی از راهکارهای کاهش میزان بروز و شدت سندروم فرسودگی شغلی در کارکنان مراکز بهداشتی-درمانی می تواند برگزاری دور ه هایی با هدف بهبود مهار تهای مرتبط با هوش هیجانی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1211175 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!