بررسی سطح حساسیت سوسری آلمانی نسبت به حشره کش های گروه کاربامات و فسفره به روش In vivo

پیام:
چکیده:
مقدمه

سوسری آلمانی ناقل مکانیکی عوامل بیماریزای مختلف از قبیل ویروسها، باکتری ها، تک یاخته ها و تخم انگلها می باشد. هدف از این مطالعه، تعیین سطح حساسیت سوسری آلمانی نسبت به حشره کش های بندیوکارب و کاربایل از گروه کاربامات، مالاتیون و کلرپیریفوس از گروه فسفره، به روش In vivo می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه سوشهای وحشی سوسری آلمانی پس از جمع آوری از چند بیمارستان و خوابگاه در شهر تهران و انتقال به انسکتاریوم تحت شرایط یکسان آزمایشگاهی پرورش داده شدند و سطح حساسیت آنها با استفاده از غلظتهای تمایزی تعیین شده بر روی سوش حساس نسبت به حشره کش های بندیوکارب، کاربایل، مالاتیون و کلرپیریفوس به روش In vivo مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج حاصل از اثر غلظتهای تمایزی بر روی سوشهای وحشی سوسری آلمانی نشان داد که پائین ترین غلظت تمایزی به حشره کش کلرپیریفوس (mg/m2 63/6) و بالاترین آن به حشره کش کارباریل (mg/m2 11/390) اختصاص داشت. اکثر سوشهای وحشی درجاتی از مقاومت و تحمل را نسبت به حشره کشهای بندیوکارب، کارباریل، مالاتیون و کلرپیریفوس از خود نشان دادند.

بحث و نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان می دهد که حشره کش های گروه کاربامات بخصوص کارباریل در حال حاضر برای مبارزه با سوسری آلمانی کارآیی ندارند و توصیه می شود مصرف این حشره کشها متوقف گردد. در مورد حشره کش های گروه فسفره نیز توصیه می شود به دلیل مقاومت به مالاتیون و احتمال وجود مقاومت متقاطع (Cross resistance) بین ترکیبات مختلف این گروه از مصرف حشره کشها خودداری گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1211250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!