اثر نور و تنظیم کننده های رشد گیاهی بر کالوس زایی و تجمع آنتوسیانین در کالوسهای حاصل از جداکشتهای مختلف در رز گالیکا (.Rosa gallica L)

پیام:
چکیده:
تولید کالوس و میزان آنتوسیانین در رز گالیکا (.Rosa gallica L) از جداکشتهای رویشی (دمبرگ، برگ و ساقه) و گلی شامل بساک، مادگی و گلبرگ تحت اثر عوامل فیزیکی (نور و تاریکی) و شیمیایی (تنظیم کننده های رشد شامل 2، 4-D، BAP و GA3) در زمانهای مختلف بررسی شد. جداکشتها روی محیط کشت موراشیگ و اسکوگ (MS) تغییر یافته واجد ویتامینها و تنظیم کننده های رشد لازم کشت شدند و تحت تیمار تاریکی و نیز دوره نوری 16/8 ساعت با شدتهای نوری1000 و 2000 لوکس قرار گرفتند. جداکشتها هر دو هفته یک بار روی محیط کشت تازه واکشت شدند. نتایج نشان داد که غلظت 3-2 میلی گرم در لیتر 2،4-D و 1 میلی گرم در لیتر BAP برای تحریک تولید کالوس در جداکشتهای مختلف بهینه بودند. GA3 سبب کاهش کالوس زایی شد. پس از 4 روز تولید کالوس در جداکشت ساقه و پس از 8 روز، القای کالوس در سایر جداکشتها شروع شد و در طی هفته های بعد کالوسها بسیار بزرگ و حجیم شدند. اثر تیمارهای نوری (1000 و 2000 لوکس) و تاریکی، اثر معنی داری برکالوس زایی نشان ندادند اما نور با شدت 2000 لوکس تا حدودی سبب بازدارندگی کالوس زایی در جداکشتهای رویشی و بساک شد. کالوسهای ایجاد شده در این گونه در نور، قرمز رنگ و محتوی آنتوسیانین بودند که بالاترین میزان در جداکشتهای برگی با شدت نوری 2000 لوکس مشاهده شد. کالوسهای رشد یافته در تاریکی سفید تا کرم رنگ، نرم و شکننده و محتوی میزان بسیار اندکی آنتوسیانین بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
184 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p1211634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!