بررسی معیار ABCD2 در بیماران مبتلا به حمله ی ایسکمی گذرا

پیام:
چکیده:
مقدمه
حمله ی ایسکمی گذرا (Transient ischemic attack یا TIA) یک تشخیص شایع در بخش اورژانس می باشد. در حال حاضر رویکرد دقیقی در مورد پیگیری این بیماران به صورت سرپایی یا بستری وجود ندارد. به تازگی تلاش هایی برای دسته بندی گروه های پر خطر بیماران مبتلا به TIA از طریق سیستم های امتیازدهی مانند معیار ABCD2 صورت گرفته است. هدف از انجام این مطالعه بررسی معیار ABCD2 در جمعیت ایرانی بود.
روش ها
افراد شرکت کننده در مطالعه از میان مبتلایان به TIA که در سال 1388 و 1389 در بخش نورولوژی بیمارستان رسول اکرم (ص) بستری بودند، انتخاب شدند و به مدت یک هفته تحت پیگیری قرار گرفتند. تشخیص اولیه در این بیماران TIA با زمان علایم کمتر از 24 ساعت و عدم وجود ضایعات مغزی در سی تی اسکن بودند.
یافته ها
100 بیمار در دو گروه مساوی در این مطالعه شرکت کردند. گروه اول (گروه کم خطر) دارای 4 ≥ ABCD2 و گروه دوم (گروه پر خطر) دارای4 < ABCD2 بودند. میانگین امتیاز ABCD2 در بیماران 1/1 ± 71/4 بود. در پیگیری یک هفته ای از بیماران، 11 بیمار (8 بیمار در گروه پر خطر و 3 بیمار در گروه کم خطر) دچار TIA یا سکته ی مغزی گردیدند. اختلاف آماری معنی داری بین شیوع دیابت و بروز TIA در دو گروه وجود داشت (در گروه پر خطر 037/0 = P، در گروه کم خطر 029/0 = P). حساسیت این معیار 7/72 درصد و ویژگی آن 8/52 درصد بود.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های مطالعه می توان گفت که هر چند معیار ABCD2 یک ابزار مناسب جهت تعیین پروگنوز بیماران TIA در هفته ی اول پیگیری است، ولی حساسیت و ویژگی بالایی ندارد و اتکا به آن به تنهایی نمی تواند نتیجه ی مناسبی داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1212221 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!