بررسی ارتباط عناصر آب و هوایی با بیماری ناخنک چشم (مطالعه ی مقایسه ای شهرهای مشهد و زاهدان)

پیام:
چکیده:
مقدمه
ناخنک یکی از بیماری های شایع چشمی است که از عناصر اقلیمی تاثیر می پذیرد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان تاثیر عناصر آب و هوایی بر بیماری ناخنک چشم در شهرهای مشهد و زاهدان در نیمه ی شرقی ایران است.
روش ها
از آمار مراجعین به کلینیک های چشم پزشکی الزهرا (س) زاهدان با تعداد 130464 بیمار و تعداد 28776 بیمار مبتلا به ناخنک چشم و خاتم الانبیا (ص) مشهد با تعداد 974542 بیمار و تعداد 20222 بیمار مبتلا به ناخنک چشم از طریق نمونه گیری مبتنی بر هدف در بازه ی زمانی (1390-1385) استفاده شد. با توجه به هدف مطالعه، بیماران به طور تصادفی از تمام شغل ها انتخاب شدند. داده های مربوط به عناصر اقلیمی شامل ساعات آفتابی، روزهای گرد و غباری، سرعت باد، تابش کل، حداکثر و حداقل دما و رطوبت برای دو ایستگاه هواشناسی زاهدان و مشهد از سازمان هواشناسی کشور اخذ گردید. جهت بررسی و مقایسه ی ارتباطات از مدل همبستگی، برای تاخیرهای زمانی از توابع خودهمبستگی، بررسی تفاوت های فصلی شیوع بیماری ناخنک از آزمون ANOVA و برای مقایسه ی شیوع بیماری در بین مراجعین چشمی در دو شهر از آزمون Student-t استفاده شد.
یافته ها
در شهر زاهدان روزهای گرد و غباری، ساعات آفتابی، سرعت باد، شاخص ماورای بنفش و تابش به ترتیب بیشترین تاثیر را بر بیماری ناخنک نشان می دهند. در شهر مشهد سرعت باد، روزهای گرد و غباری و شاخص ماورای بنفش در اولویت تاثیرگذاری قرار دارند. مدل ANOVA تفاوت معنی داری از حیث شیوع بیماری در فصول مختلف نشان نمی دهد. همچنین نتایج آزمون Student-t نشان داد که شیوع بیماری در بین مراجعین بیماران چشمی در شهر زاهدان بیشتر از مشهد می باشد. اعمال تاخیرهای زمانی نیز حاکی از وجود یک تاخیر زمانی فصلی در تاثیرپذیری بیماری ناخنک از عناصر آب و هوایی است.
نتیجه گیری
به طور کلی می توان نتیجه گرفت که بروز بیماری ناخنک در زاهدان بیشتر از مشهد می باشد و عناصر آب و هوایی در زاهدان نقش پر رنگ تری در بروز و تشدید این بیماری دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1212226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!