بررسی ارتباط بین سطح بیلی روبین سرم، NRBC و رتیکولوسیت خون بند ناف با بروز زردی

پیام:
چکیده:
مقدمه
زردی نوزادی یک بیماری شایع و خوش خیم است، درصورت ترخیص زود هنگام نوزادان در بدو تولد، بسیاری از آنان نیاز به بستری مجدد به علت زردی خواهند داشت. در این موارد نگرانی عمده، پیشگیری از بروز کرنیکتروس است. هدف این مطالعه تعیین ارتباط بین سطح بیلی روبین سرم وNRBC و رتیکولوسیت خون بند ناف با بروز زردی در نوزادان متولد شده در بیمارستان کوثر قزوین بود.
روش کار
این مطالعه از نوع توصیفی_تحلیلی بود که به روش مقطعی انجام گرفت. جامعه مورد بررسی شامل 74 نوزاد ترم و سالم با وزن بالای 2500 گرم بود که در طی بهار سال 90 در بیمارستان کوثر قزوین، متولد شدند. در مطالعه حاضر سطح بیلی روبین،NRBC و رتیکولوسیت در نمونه خون بند ناف نوزادان تعیین شد و سپس نوزادان در روز پنجم پس از تولد از نظر بروز زردی مورد معاینه و ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
مقدار NRBC و رتیکولوسیت خون بند ناف نوزادانی که به زردی مبتلا شدند و نیاز به فتوتراپی پیدا کردند به طرز چشمگیری بیشتر از نوزادان سالم بود. درصد NRBC بیشتر از 5/5 با حساسیت 66 درصد و ویژگی 90 درصد به عنوان پیشگویی کننده بروز زردی بود p<0.000)). و در مورد رتیکولوسیت این عدد 6.5 درصد بود که با حساسیت 73 درصد و ویژگی 60 درصد در پیشگویی بروز زردی مفید بود p<0.001)). میزان بیلی روبین خون بند ناف در دو گروه تفاوت قابل ملاحظه ای نداشت.
نتیجه گیری
به صورت روتین اندازه گیری میزان بیلی روبین خون بند ناف نوزادان، فاکتور موثری در پیش بینی بروز زردی نیست و نمی توان از آن برای تعیین نوزادان پر خطر استفاده نمود، ولی در عوض می توان از درصد NRBC و رتیکولوسیت خون بند ناف برای این منظور استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1212299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!