نقش اسید فولیک درکاهش ناهنجاری های فکی- صورتی ناشی از مصرف داروی توپیرامات در جنین های موش سوری نژاد Balb/C

پیام:
چکیده:
مقدمه
توپیرامات یکی از داروهای ضد صرع است که مصرف آن در طی بارداری باعث ایجاد ناهنجاری های اسکلتی و فکی_صورتی می شود. هدف از این تحقیق بررسی نقش اسید فولیک در کاهش ناهنجاری های حاصل از مصرف داروی توپیرامات بود.
روش کار
در این مطالعه، 72 سر موش ماده باردار نژاد Balb/Cبه شش گروه تجربی و دو گروه کنترل تقسیم شدند. گروه های تجربی 1،2و3 داروی توپیرامات را به میزان 50، 100و200 میلی گرم بر کیلوگرم در روز، گروه های تجربی4، 5و6 داروی توپیرامات را به همان میزان به همراه 3 میلی گرم بر کیلوگرم اسید فولیک در روز،گروه کنترل منفی نرمال سالین وکنترل مثبت اسید فولیک دریافت کردند. تجویزها به صورت گاواژ از روز ششم تا روز پانزدهم دوره بارداری صورت گرفت. گاواژ اسید فولیک از ده روز قبل از جفتگیری آغاز و تا پانزدهم بارداری ادامه یافت. در روز هجدهم بارداری جنینها از رحم خارج و مورد مشاهده ماکروسکوپی قرار گرفتند. پس از توزین و اندازه گیری طول بدن، جنینهای ناهنجار توسط آلیزارین رد و آلسین بلو، رنگ آمیزی شدند.
یافته ها
میانگین وزن بدن وطول سری دمی جنینها در گروه های تجربی 1،2 و3 نسبت به گروه های کنترل به صورت معنی داری کاهش یافته بود(05/0P <). ناهنجاری های جمجمه ای صورتی عمدتا بصورت هیپوپلازی فک پایین و دهان باز در گروه های تجربی 3،2،1 مشاهده شد. کاهش معنی دار این ناهنجاری ها در جنینهای گروه های تجربی4،5 و6 با مصرف توام اسید فو لیک مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج نشان دادکه مصرف داروی توپیرامات در دوران بارداری سبب القای برخی ناهنجاری های جنینی می گردد و مصرف اسیدفولیک تاحدود زیادی از ناهنجاری های ایجاد شده توسط داروی توپیرامات جلوگیری بعمل می آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1212304 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!