بررسی خصوصیات شخصیتی و علمی الگوهای مثبت و منفی در بین مدرسین دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دیدگاه دانشجویان رشته های داروسازی و دندانپزشکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عوامل متعددی در ارتقای کیفیت آموزش عالی کشور و بهبود فرایند آن دخیل می باشند. الگوهای حرفه ای یکی از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده در دستیابی به اهداف آموزشی و یادگیری بهتر دانشجویان به شمار می روند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی خصوصیات شخصیتی و علمی الگوهای مثبت و منفی در بین مدرسین دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دیدگاه دانشجویان رشته های داروسازی و دندانپزشکی بود.
روش کار
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی- مقطعی، 94 دانشجوی سال آخر رشته های داروسازی و دندانپزشکی نمونه پژوهش را تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته بود که در سه بخش به بررسی خصوصیات شخصیتی و دموگرافیک فرد پاسخ دهنده، خصوصیات شخصیتی و علمی الگوهای مثبت و خصوصیات شخصیتی و علمی الگوهای منفی می پرداخت.
یافته ها
از نظر دانشجویان، بیشترین میانگین الگوهای مثبت معرفی شده، به ترتیب مربوط به ویژگی های احترام به همکار (75/8)، با سواد بودن (52/8)، داشتن فن معلمی (49/8)، خوش اخلاقی(45/8) و مهربانی (43/8) بود. بین الگوهای مثبت از نظر متغیرهای سن، جنسیت، مقطع تدریس (پایه و بالینی) و رتبه علمی هیچ تفاوت معنی داری مشاهده نشد. بیشترین میانگین الگوهای منفی معرفی شده، به ترتیب مربوط به ویژگی های قابل نکوهش بودن (97/6-)، نداشتن فن معلمی (41/6-)، مهربان نبودن (09/6-)، مدیر خوب نبودن (08/6-) و احترام نگذاشتن به دانشجویان (03/6-) بود. بین الگوهای منفی، تنها از نظر متغیر رتبه علمی (029/0 = P) تفاوت معنی دار آماری مشاهده شد. در مجموع، 2 دسته خصوصیات مثبت و 3 دسته خصوصیات منفی در قالب منش های اخلاقی و ارتباطی، مهارت های مدیریتی و آموزشی و شایستگی های علمی و شخصیتی، برای الگوهای حرفه ای و غیر حرفه ای معرفی گردید. در خصوص ارتباط بین خصوصیات شخصیتی و علمی الگوهای مثبت و منفی و ویژگی های عمومی دانشجویان پاسخ دهنده، مشخص گردید که از نظر متغیر سن، هیچ ارتباط معنی داری بین الگوهای مثبت و منفی معرفی شده و ویژگی های عمومی دانشجویان وجود ندارد.
نتیجه گیری
خصوصیات و ویژگی های مثبت و منفی مدرسین، نقش به سزایی در مقبولیت و الگو قرار دادن آنان از جنبه های شخصیتی، حرفه ای و علمی، از سوی دانشجویان دارد و جهت دستیابی به اهداف آموزشی و ارتقای نظام آموزش عالی، باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
180 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p1212420 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!