درک مدرسین پرستاری از چالش های ارزشیابی بالینی دانشجویان: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شناخت مسایل آموزش بالینی از جمله چالش های ارزشیابی در تربیت افراد کارآمد و پذیرش نقش حرفه ای سهم عمده ای دارد. مطالعه حاضر به منظور بررسی درک مدرسین پرستاری از چالش های ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری در بخش های داخلی جراحی طراحی و اجرا گردید.
روش کار
پژوهش حاضر، یک مطالعه کیفی توصیفی بود. مشارکت کنندگان 14 نفر از استادان دانشکده پرستاری بودند و نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف و تارسیدن به اشباع داده ها انجام شد.گردآوری داده ها از طریق انجام مصاحبه بود. تمام مصاحبه ها ضبط، دستنویس و سپس تحلیل شد. از نرم افزار 2010 One note برای ثبت مصاحبه ها و کدهای استخراج شده استفاده گردید. به منظور تحلیل داده ها، از روش تحلیل محتوای آشکار (Manifest) استفاده شد.
یافته ها
از تجزیه و تحلیل داده ها چهار درون مایه و 14 طبقه حاصل شد که شامل ارزشیابی سطحی نگر (ارزشیابی صوری، ارزشیابی با ابزار غیر معتبر، ارزشیابی فاقد الگو و ارزشیابی جزء نگر)، ارزشیابی بالینی مبتنی بر اهداف غیر واقعی (ارزشیابی بالینی مبتنی بر دانش نظری، ارزشیابی مبتنی بر فعالیت های غیر حرفه ای، ارزشیابی بر مبنای سلیقه فردی و ارزشیابی بر مبنای کمک به افزایش معدل)، ارزشیابی شرطی (ارزشیابی محافظه کارانه، ارزشیابی تلافی جویانه استاد توسط دانشجو، ارزشیابی کلیشه ای) و ارزشیابی ناکامل (ارزشیابی از هم گسیخته، ارزشیابی غیر شفاف، ارزشیابی دور از ملاک محوری) بود.
نتیجه گیری
ارزشیابی فاقد الگو و ابزار، سلیقه ای، غیر شفاف و محافظه کارانه از جمله مواردی بود که بیشتر مورد تاکید مدرسین قرار گرفت. انجام مداخلات به منظور ارزشیابی منصفانه با تاکید بر استفاده از ابزارها و شیوه های مناسب و متناسب با اهداف، اعم از کوتاه مدت و دراز مدت، در تربیت دانش آموختگان شایسته، جهت ورود به نظام مراقبت بهداشتی نقش مهمی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 279
لینک کوتاه:
magiran.com/p1212439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!