عوامل موثر بر تصمیم گیری تریاژ از دیدگاه پرسنل شاغل در بخش های اورژانس

پیام:
چکیده:
اهداف
تریاژ از مهمترین اقدامات در بخش های اورژانس است و تصمیم گیری صحیح در تریاژ تاثیر مهمی بر پیامدهای بیماران دارد. لذا این پژوهش با هدف «بررسی عوامل موثر بر تصمیم گیری تریاژ در بخش های اورژانس» انجام شد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی تمامی پزشکان (22 نفر) و پرستاران (135 نفر) شاغل در بخش های اورژانس هجده بیمارستان شهر تبریز در سال 1391 شرکت نمودند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای استفاده شد که عوامل پرسنلی و غیر پرسنلی (عوامل مرتبط با بخش و بیمار) موثر بر تصمیم گیری تریاژ را مورد بررسی قرار می داد. اطلاعات فردی- اجتماعی و حرفه ای پرسنل با چک لیست بررسی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS13 و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
مهمترین عوامل موثر در تصمیم گیری تریاژ در بعد عوامل پرسنلی تجربه و مهارت بررسی، در بعد عوامل غیرپرسنلی مرتبط با بیمار علایم حیاتی و نوع آسیب و در بعد عوامل غیرپرسنلی مرتبط با بخش شلوغی بخش و احتمال صدمه بیمار گزارش شد. همچنین، مشخص شد که مبنای تصمیم گیری در زمینه عوامل پرسنلی و عوامل غیرپرسنلی مربوط به بیماران صحیح بود اما این مبنا در مورد عوامل غیرپرسنلی مربوط به بخش صحیح نبود.
نتیجه گیری
نتایج مشخص نمود که می توان با ارتقاء کیفیت ساختار بخش های بالینی کیفیت تصمیم گیری تریاژ در بین پرسنل شاغل در بخش های اورژانس را ارتقاء بخشید.
زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p1213552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!