بررسی رابطه ی پلی مورفیسم ژن سیتوکین های پیش التهابی (اینترلوکین یک آلفا و بتا) با بیماری پریودنتیت مزمن

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری های پریودنتال بیماری های چند علتی هستند که در حضور باکتری ها و تحت تاثیر عوامل محیطی و ژنتیکی ایجاد می شوند و کنترل عوامل زمینه ای می تواند در پیشگیری از ابتلا به آن ها کمک کننده باشد. هدف از این مطالعه بررسی رابطه پلی مورفیسم ژن اینترلوکین یک آلفا و بتا با پریودنتیت مزمن بود.
مواد و روش ها
مطالعه به صورت مورد-شاهدی در 36 بیمار پریودنتیت مزمن و 36 فرد سالم از نظر پریودنتالی؛ از جمعیت ایرانی، نژاد آریایی و قومیت اصفهانی در بخش پریودنتولوژی دانشکده ی دندان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان انجام شد. پس از استخراج DNAاز خون محیطی افراد، پلی مورفیسم ژن اینترلوکین یک آلفا و بتا بررسی شد.آنالیز داده ها با آزمون Chi-squareو Fisher’s exact test انجام شد (05/0=α).
یافته ها
بین فراوانی ژنوتیپ 2/2،889- اینترلوکین یک آلفا و پریودنتیت مزمن و هم چنین بین فراوانی آلل1،889- اینترلوکین یک آلفا و سلامت پریودنتال (03/0 =p value) ارتباط معنی داری وجود داشت. بین فراوانی هیچ یک از ژنوتیپ های3954+ اینترلوکین یک بتا و پریودنتیت مزمن (14/0 =p value) و نیز بین فراوانی هیچ یک از آلل های3954+ اینترلوکین یک بتا و بیماری فوق (06/0 =p value) ارتباط معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
طبق نتایج مطالعه ی حاضر، وجود ارتباط پلی مورفیسم ژن889- اینترلوکین یک آلفا و پریودنتیت مزمن در جامعه ی مورد بررسی، وجود این ژن را به عنوان یک عامل خطر در ابتلا به بیماری پریودنتیت مزمن مطرح می کند. در عین حال عدم ارتباط بین پلی مورفیسم ژن 3954+ اینترلوکین یک بتا با پریودنتیت مزمن استفاده از این ژن را به عنوان یک نشان گر در استعداد ابتلا به بیماری فوق مورد تردید قرار می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
393 تا 401
لینک کوتاه:
magiran.com/p1213726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!