بررسی نقش آلترناریا آلترناتا در بروز آسم آلرژیک در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان لقمان با استفاده از آزمون های پوستی پریک و ایمونواسی فاز جامد

پیام:
چکیده:
هدف
شیوع آلرژی های تنفسی به ویژه آلرژی های قارچی از جمله آلرژی های ناشی از آلترناریا آلترناتا در دهه های اخیر افزایش یافته و موجب بروز مشکلات بهداشتی زیادی در جهان شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش قارچ آ. آلترناتا در اتیولوژی آسم آلرژیک با استفاده از آزمون سنجش IgE اختصاصی و آزمون غربالگری آزمون پوستی پریک است.
مواد و روش ها
در تحقیق حاضر تعداد 202 بیمار مبتلا به آسم آلرژیک در محدوده سنی 12 تا 83 سال در دو جنس مذکر (1/40 درصد) و مونث (9/59 درصد) پس از ثبت اطلاعات دا بررسی شدند. آزمون پوستی پریک با عصاره سلولی کامل آ. آلترناتا در ناحیه اپیدرم بازو برای غربالگری بیماران استفاده شد. از هیستامین به عنوان کنترل مثبت و از نرمال سالین به عنوان کنترل منفی استفاده شد. حضور IgE اختصاصی ضد آ. آلترناتا در سرم بیماران توسط روش ایمنوکپ فادیاتوپ بررسی شد. داده ها توسط آزمون های آنالیز واریانس و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
از 202 بیمار مورد بررسی، 14 نفر (93/6 درصد) دارای آسم خفیف، 73 نفر (10/36 درصد) آسم متوسط و 115 نفر (90/56 درصد) آسم شدید بودند. تعداد 35 نفر (33/17 درصد) از کل افراد IgE اختصاصی منفی و آزمون پوستی مثبت، 36 نفر (82/17 درصد) آزمون IgE اختصاصی مثبت و آزمون پوستی منفی، 14 نفر (93/6 درصد) در هر دو آزمون مثبت و 117 نفر (92/57 درصد) در هر دو آزمون منفی بودند.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان داد که قارچ آ. آلترناتا با توجه به حضور IgE اختصاصی در سرم 75/24 درصد افراد مبتلا به آسم آلرژیک می تواند به عنوان یکی از عوامل با اهمیت آلرژی در این گروه از بیماران مطرح باشد. آزمون پوستی به عنوان یک آزمون غربالگری اولیه و ایمونواسی فاز جامد به عنوان آزمون تکمیلی در شناسایی آسم آلرژیک قارچی کاربرد دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1214544 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!