بیان ژن های ALS2 و ALS9 کاندیدا آلبیکنس در زنان مبتلا به واژنیت کاندیدیایی با روش RT-PCR

پیام:
چکیده:
هدف

تقریبا سه چهارم زنان در معرض واژینیت کاندیدیایی هستند. در این بین کاندیدا آلبیکنس عامل 80 درصد موارد گزارش شده است. از عوامل بیماریزایی کاندیدا آلبیکنس می توان از ژن ALS نام برد که در کد کردن دسته بزرگی از گلیکوپروتئین ها که عامل ارتقای چسبندگی قارچ به میزبان است نقش دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان بیان ژن های ALS2، ALS9 در کاندیدا آلبیکنس جدا شده از واژینیت کاندیدیایی بوده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه از زنان مبتلا به واژینیت کاندیدیایی توسط سواپ نمونه گیری انجام شد. سپس روی محیط های کشت قارچی سابوردکستروز آگار و کروم آگار کشت داده شدند. DNA از جدایه های کاندیدا استخراج شد. به منظور تشخیص و تایید قطعی کاندیدا آلبیکنس از آزمون PCR-RFLP استفاده شد و سپس واکنش RT-PCR به منظور بررسی بیان نیمه کمی ژن های ALS2، ALS9 با آغازگرهای اختصاصی این ژن ها انجام گرفت.

نتایج

از میان 55 جدایه بالینی کاندیدا آلبیکنس بیان ژن ALS2 در 23 جدایه بالینی (8/41 درصد) و بیان ژن ALS9 در 21 جدایه (1/38 درصد) مشاهده شد که در 20 مورد هر دو ژن دارای بیان بود.

نتیجه گیری

بیان ژن ALS2 در 8/41 درصد و ژن ALS9 در 1/38 درصد جدایه های بالینی می تواند بیانگر ایفای نقش این ژن ها در ارتقای چسبندگی و تشکیل بیوفیلم توسط کاندیدا در عفونت های واژینال می باشد. اما حضور مشترک هر دو ژن در 86 درصد موارد مثبت گزارش شده نشان دهنده نقش مثبت این ژن ها در تکمیل فعالیت دیگری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1214549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!