اثرات رژیم غذایی کاهنده فشار خون بر سندرم متابولیک، اجزای متشکله آن و شاخص های چربی خون در نوجوانان: یک کارآزمایی بالینی متقاطع تصادفی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
رژیم غذایی کاهنده فشار خون ممکن است در کنترل سندرم متابولیک در نوجوانان موثر باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی اثرات DASH Dietary Approaches to Stop Hypertension)) بر سندرم متابولیک در نوجوانان بود.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی متقاطع تصادفی، 60 دختر نوجوان مبتلا به سندرم متابولیک به صورت تصادفی، برای مدت 6 هفته، در یکی از دو گروه دریافت کننده رژیم غذایی DASH یا توصیه های غذایی معمول قرار گرفتند. سپس یک دوره 4 هفته ای آبگیری را پشت سر گذاشته و گروه های دریافت کننده رژیم ها جا به جا شدند.
یافته ها
سطوح سرمی ویتامین C در دوره DASH در مقایسه با دوره توصیه های غذایی معمول به صورت معنی دار حاشیه ای بالاتر بود. تغییرات وزن، دور کمر و شاخص توده بدنی در بین دو گروه مداخله تفاوت معنی داری نداشتند. تغییرات فشارخون سیستولیک بین گروه ها تفاوت معنی داری نداشتند (13/0P=)، ولی مصرف رژیم غذایی DASH در مقایسه با توصیه های غذایی معمول مانع از افزایش فشار خون دیاستولیک شد (01/0P=). تبعیت از رژیم غذایی DASH منجر به کاهش معنی داری در سطح انسولین سرمی شد (به ترتیب 9/0 ±6/14 در مقابل 8/0 ±1/13، 04/0P =). تبعیت از رژیم غذایی DASH در مقایسه با توصیه های غذایی معمول، کاهش معنی داری در شیوع سندرم متابولیک و پرفشاری خون ایجاد نمود.
نتیجه گیری
مصرف رژیم غذایی DASH به مدت 6 هفته در دختران نوجوان مبتلا به سندرم متابولیک در کنترل این سندرم مفید بوده و باعث کاهش فشار خون دیاستولیک و شیوع سندرم متابولیک شده و کیفیت رژیم غذایی را بهبود می بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1214815 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!