نیازسنجی آموزشی قابلیت های رهبری در بین متخصصان علوم و صنایع غذایی در ایران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با وجود نقش کلیدی قابلیت ها و مهارت های رهبری در کارایی و اثربخشی فعالیت های اجتماعی و حرفه ای، اغلب برنامه های آموزش دانشگاهی، عمدتا بر انتقال دانش و مهارت های تخصصی تکیه دارند. این در حالی است که ماهیت بین رشته ای و چندبخشی غذا و اهمیت آن به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر و لازمه سلامت، رفاه و توسعه ملی ضرورت ادغام مهارت های رهبری برای تکمیل و تقویت حوزه را ایجاب می کند. این مطالعه در سال 1387 با هدف تعیین نیازهای آموزشی قابلیت های رهبری در بین متخصصان صنایع غذایی در کشور انجام شد.
مواد و روش ها
از هر دو دسته تکنیک های پژوهش کیفی و کمی برای تعیین وضعیت موجود و نیازسنجی استفاده گردد. داده های مورد نیاز در بخش مطالعه کیفی از اجرای مصاحبه عمیق با 9 تن از خبرگان و رهبران صنعت غذا در بخش های دانشگاه، دولت، صنعت و انجمن های تخصصی، و نیز انجام بازدید مشارکتی در دو برنامه آموزشی بین المللی در جنوب شرقی آسیا و اروپا با هدف ارتقای مهارت های رهبری شرکت کنندگان گردآوری شد. در بخش مطالعه کمی، از پرسشنامه 20 آیتمی دارای دو ستون «میزان اهمیت مهارت» و «میزان برخورداری از مهارت» استفاده شد. پرسشنامه مزبور پس از طی مرحله مطالعه آزمایشی، توسط 84 تن از متخصصان حوزه های مرتبط با علوم و صنایع غذایی شاغل در بخش های مختلف دولتی و خصوصی در محدوده سنی 25 تا 45 سال تکمیل گردید. پایایی پرسشنامه براساس انجام آزمون آلفای کرونباخ بر روی پاسخ ها تائید گردید. از رابطه اولویک برای تعیین فرصت های آموزشی در بررسی پرسشنامه ای استفاده شد. رابطه مزبور نشان دهنده مهمترین نیازهای مهارتی شرکت کنندگان است که در عین حال از کمترین توسعه برخوردار بوده است. از آزمون های مقایسه میانگین زوجی و آنالیز واریانس فریدمن و نرم افزارهای Execl و SPSS برای آنالیز داده ها استفاده شد.
یافته ها
دو دسته مطالعه کیفی و کمی مشترکا تیم سازی موثر، تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و خلاقیت و نوآوری را به عنوان کلیدی ترین قابلیت های موردنیاز برای متخصصان علوم و صنایع غذایی در ایران خاطرنشان ساختند. در عین حال تفاوت هایی هم بین دو روش مطالعاتی در خصوص سایر مهارت هایی که از اولویت بالا برای پرورش برخوردارند، به چشم می خورد. در حالی که مطالعه کیفی بر ارتباطات موثر، انعطاف پذیری، دیدگاه کل نگرانه و توانایی حل مناقشه هم تاکید دارد، مطالعه کمی به اولویت استراتژی های رهبری صنعتی، انگیزه سازی، ایجاد اعتماد و اخلاق مهندسی اشاره می کند. دو مهارت تیم سازی و خلاقیت در برنامه های بازدید شده در جنوب شرقی آسیا و اروپا نیز جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند.
نتیجه گیری
هر دو مطالعه کمی و کیفی بیانگر محدودیت مهارت های رهبری در بین متخصصان علوم و صنایع غذایی در ایران هستند. بدین ترتیب طراحی و برگزاری برنامه های آموزشی دربردارنده مهارت های اصلی در چارچوب رهبری تحول آفرین و نیز برخی قابلیت های تخصصی تر رهبری در حوزه علوم و صنایع غذایی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
269 تا 278
لینک کوتاه:
magiran.com/p1214853 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!