بررسی دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر آیه هفتم آل عمران
نویسنده:
چکیده:
در آیه هفتم آل عمران مراد از اتباع در «یتبعون ما تشابه» پی جویی و جستن متشابهات است، نه پیروی از متشابهات.تاویل در این آیه به معنای بیان مراد و معنای آیه متشابه به کار رفته است.محل وقف در «ولا یعلم تاویله الا الله و الراسخون فی العلم. .» « الله » نیست و «الراسخون فی العلم» عطف بر « الله » است.دلایل علامه طباطبایی(ره) بر عدل بودن «والراسخون فی العلم یقولون...» برای «و اما الذین فی قلوبم زیغ فیتون ما تشابه منه» پذیرفتنی نیست.برداشت علامه از کلام امام علی(ع) درباره راسخان در علم با ظاهر کلام حضرت، دلایل عقلی و مبنای نظری علامه در تاویل ناسازگار است.تعریف آغازین علامه برای محکم و متشابه مقبول، اما تعریف نهایی وی مورد اشکال است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1215949
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!