بررسی سرولوژیک حضور آنتی بادی علیه ویروس نیل غربی در اسبان استان خوزستان

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
ویروس نیل غربی ازعوامل عفونی منتقل شونده توسط ناقل است که در چرخه انتقالی موجود میان پرندگان و حشرات حفظ می شود. بیماری ایجاد شده توسط این عامل در انسان و اسب سانان معمولا بدون علامت و یا به صورت بیماری با تب خفیف می باشد. با این حال مننگوآنسفالیت و یا آنسفالیت کشنده نیز ممکن است دیده شود.
هدف
هدف از این مطالعه تعیین حضور سرمی ویروس نیل غربی و همچنین ارتباط این عامل با تعیین کننده های محیطی و میزبانی موجود در اسبان استان خوزستان می باشد.
روش کار
طی سال های 90-1389 نمونه های سرمی به صورت تصادفی از 155 راCس اسب از 7 بخش از استان خوزستان جمع آوری گردید و بوسیله روش الایزا مورد ارزیابی قرارگرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون مربع کای، آزمون دقیق فیشر و رگرسیون لاجستیک تحلیل گردیدند.
نتایج
حضور سرمی آلودگی 3/70(%فاصله اطمینان 95%، 5/77-1/63) بود. بررسی آماری نشان دهنده این مطلب بود که سن، منطقه، وجودآبگیر، زمان نمونه گیری، نوع بستر، بیرون ماندن ازاصطبل بعد از تاریکی هوا و روش کنترل حشرات به طور معنی داری با آلودگی به این ویروس مرتبط است. اما جنس، وجود رودخانه، نوع دیوار، وجود زباله دانی و دارا بودن سابقه ابتلاء به بیماری های دیگر ارتباط آماری معنی داری با آلودگی به این ویروس نداشتند.
نتیجه گیری نهایی: مطالعه حاضر نشان دهنده حضور ویروس نیل غربی دراستان خوزستان می باشد. باتوجه به وضعیت آب و هوایی منطقه و سهولت انتقال بیماری های ایجاد شده بواسطه ناقلین، مد نظر قراردادن اقدامات کنترلی و پیشگیرانه توسط مسئولین الزامی می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
185 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p1217951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!