بررسی و اولویت بندی عوامل استرس زای موثر بر عملکرد شغلی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
در دهه ی اخیر موضوع استرس و آثار آن در سازمان ها مورد توجه بسیار واقع گردیده است که گویی استرس مسئله همگانی و همه گیر و مبتلا به انسان امروز و مشخصه ی زندگی اوست. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل استرس زای موثر بر عملکرد شغلی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش به دلیل گستردگی عوامل استرس زا، از 12 عامل استرس زای فردی، شغلی و سازمانی استفاده گردید. عوامل فردی شامل جنسیت، عدم احساس کنترل، عدم حمایت اجتماعی و تیپ شخصیتی نوع A؛ عوامل شغلی شامل گرانباری نقش، کمباری نقش، ابهام نقش و ناسازگاری نقش و عوامل سازمانی شامل عدم امنیت شغلی، سیاست های حقوق و دستمزد، تکنولوژی و تغییر محل کار می باشند.
یافته ها
نتایج نشان داد که عوامل استرس زای شغلی، فردی و سازمانی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر عملکرد شغلی کارکنان داشتند. در مورد عوامل فردی استرس زا، بیش از 90 درصد کارکنان از حمایت اجتماعی و احساس کنترل برخوردار بودند، 23 درصد آنان از تیپ شخصیتی نوع A بودند و همچنین به لحاظ جنسیت، عملکرد شغلی زنان بالاتر از مردان بود. در مورد عوامل شغلی استرس زا، 18 درصد کارکنان با ناسازگاری نقش و ابهام نقش، 26 درصد با گرانباری نقش و 40 درصد با کمباری نقش مواجه بودند. در مورد عوامل سازمانی استرس زا، 75 درصد کارکنان از امنیت شغلی، 94 درصد از دانش کافی در مورد تکنولوژی کاری برخوردار بودند، 59 درصد آنان از حقوق و مزایای دریافتی راضی بودند و 23 درصد نیز با جابه جایی های کاری مواجه بودند.
بحث و نتیجه گیری
این توصیفات نشان می دهد که عوامل استرس زای مذکور تاثیر مثبتی در عملکرد شغلی کارکنان دارد و آنان تا حدودی از فشارهای روانی به دورند. در نهایت پیشنهاد می گردد محققان آتی در زمینه ی فشار روانی، از عوامل استرس زای دیگری که در این پژوهش بررسی نگردیده اند، استفاده نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
790
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!