مدل سازی ارتباط بین میزان تهویه ساختمان با علائم ایجاد شده

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
آلودگی هوای داخل ساختمان به آلاینده های میکروبی، شیمیایی و فیزیکی می تواند منجر به ایجاد سندرم ساختمان بیمار شود. تهویه مناسب ساختمان ها، یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش علائم سندرم ساختمان بیمار می باشد. در این مطالعه به بررسی ارتباط بین میزان تهویه و علائم سندرم ساختمان بیمار پرداخته شده است و مدل سازی ارتباط بین این دو عامل انجام شده است.
مواد و روش کار
در این مطالعه به منظور مدل سازی ارتباط بین میزان تهویه ساختمان با علائم سندرم ساختمان بیمار، داده های حاصل از مطالعات منتشر شده جمع آوری شده و سپس تجزیه و تحلیل این داده ها به منظور بسط بهترین معادلات و برازش منحنی تغییر در شیوع علائم سندرم ساختمان بیمار با نرخ تهویه انجام شده است. برای هر کدام از مطالعات انجام شده، تغییر در شیب منحنی های شیوع علائم سندروم ساختمان بیمار به ازای هر واحد تغییر در میزان تهویه به ازای هر نفر محاسبه شد. داده های مربوط به سرعت تهویه، در ارتباط با هر مقدار از شیب منحنی ها، نیز محاسبه شد. سپس انتگرال شیب معادلات منحنی های سرعت تهویه در مقابل علائم سندرم ساختمان بیمار محاسبه شده است. در نهایت مدل بهینه شده ارتباط بین میزان تهویه و سندرم ساختمان بیمار ارائه شده است.
یافته ها
بر اساس آنالیزهای فوق، با کاهش سرعت تهویه از 10-5 لیتر در ثانیه به ازای هر نفر، علائم سندرم ساختمان بیمار تقریبا 23درصد (32%-12%) افزایش یافته است. همچنین زمانی که میزان تهویه 25-10 لیتر در ثانیه به ازای هر نفر افزایش یافت، علائم سندرم ساختمان بیمار تقریبا 29درصد (42%-15%) کاهش یافته است. با استفاده از آنالیز داده های ورودی، مدل حداقل تهویه مورد نیاز برای جلوگیری از شیوع علائم سندروم ساختمان بیمار در ساختمان ها بدست آمد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به مدل بدست آمده حداقل تهویه مورد نیاز برای جلوگیری از شیوع علائم سندروم ساختمان بیمار در ساختمان ها، می توان تصمیم گیری مناسبی در مورد طراحی مناسب تهویه در ساختمان های اداری و مسکونی انجام داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
765
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!