موانع برقراری ارتباط بیمارمحور: تجارب بیماران مبتلا به سرطان، اعضای خانواده و پرستاران آن ها

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
شواهد نشان می دهد که پرستاران در برقراری ارتباط مبتنی بر نیازها، ترجیحات و فردی سازی ارتباط با بیماران خود ناموفق بوده و نارضایتی بیماران مهم ترین پیامد این مسئله است. این مطالعه برای تبیین موانع ارتباط بیمارمحور بر اساس تجارب بیماران مبتلا به سرطان، خانواده و پرستاران آن ها انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش تحلیل محتوای قراردادی با 9 بیمار، 3 عضو خانواده و 5 پرستار در بخش های انکولوژی تبریز انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه ی عمیق نیمه ساختاریافته به روش نمونه گیری هدفمند جمع آوری و به طور همزمان تحلیل شد. استحکام تجزیه وتحلیل داده ها به وسیله مشارکت کنندگان و کنترل خارجی کنترل گردید.
یافته ها
علیرغم تمایل پرستاران و بیماران به برقراری ارتباط بیمارمحور، عوامل بازدارنده ای آن را محدود می کرد. در زمینه ی سازمانی، موانعی چون ناهماهنگی حجم کار و زمان، فرهنگ سازمانی به شکل بی توجهی به نیاز پرستار و بیمار، روتین محوری به جای بیمارمحوری، شیف های اضافی و فقدان نظارت؛ و در زمینه ی روان شناختی، مشکلات عاطفی بیمار، ناشی از تشخیص سرطان و درمان های تهاجمی و حس آسیب پذیری در پرستاران ناشی از حس مخاطره آمیز بودن کار با بیمار مبتلا به سرطان از نظر جسمی و روانی مطرح بود. در زمینه ی فرهنگی- اجتماعی، غیرهمزبانی، جنسیت ناهماهنگ، بی سوادی و کم بودن سواد سلامت و تصورات غلط در مورد صمیمیت درمانی، از ارتباط بیمارمحور ممانعت می کرد.
بحث و نتیجه گیری
برای ارتباط بیمارمحور، تغییر در فلسفه و فرهنگ حاکم بر محیط های مراقبتی ضروری است. پرستاران باید آموزش مناسب منطبق با نیازهای خود دریافت نمایند که در آن بر رویکردهای فلسفی کل نگر و بیمارمحور تاکید گردد. مدیران پرستاری باید علاوه بر نظارت بر عملکرد ارتباطی پرستاران به نیازهای شخصی و عاطفی آن ها نیز توجه نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
753
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218252 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!