ارتباط بین سبک های ترجیحی یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سبک یادگیری یکی از عوامل تاثیرگذار در پیشرفت تحصیلی است. از این رو توجه به سبک یادگیری در یک نظام آموزشی موفق ضروری است. لذا مطالعه ی حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سبک های یادگیری با میانگین نمره ی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان در سال 1392 انجام گردید.
روش بررسی
در این مطالعه ی همبستگی 208 نفر از دانشجویانی که حداقل یک ترم در دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان، مشغول به تحصیل بوده اند، به شکل تصادفی منظم انتخاب شدند. مقیاس اصلاح شده ی سبک های یادگیری کلب 3.1 (ویرایش 2005) و پرسشنامه ی ویژگی های دموگرافیک جهت تکمیل با رعایت توجهات اخلاقی در اختیار آن ها قرار گرفت. پس از جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی بر روی داده ها انجام گرفت.
یافته ها
نتایج حکایت از این داشت که بالاترین میانگین مربوط به سبک یادگیری مفهوم سازی انتزاعی (76/5 ± 35/33) و پایین ترین میانگین مربوط به تجربه ی عینی (22/6 ± 16/26) بود. به عبارتی اکثر دانشجویان در این بررسی، به ترتیب از سبک یادگیری جذب کننده و واگرا در یادگیری خود بهره می برند. همچنین بین سبک و شیوه ی یادگیری آزمایشگری فعال و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد بررسی ارتباط معنادار وجود دارد (136/0 = r، 05/0 > P).
نتیجه گیری
از آنجایی که عمده سبک های یادگیری دانشجویان در این مطالعه عبارت بودند از سبک های یادگیری جذب کننده و واگرا و با عنایت به وجود ارتباط معنادار بین سبک یادگیری و پیشرفت تحصیلی آن ها توصیه می شود مدرسین ضمن توجه به این مهم، از روش های عملی و دادن زمان و در گیر کردن دانشجو در فعالیت های تحلیلی و تشریحی در تدریس خود بهره گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!