تعیین دقت آپکس یاب الکترونیکی در اندازه گیری طول کانال دندانهای مولر شیری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رادیوگرافی معمولترین روش تعیین طول در درمانهای اندودنتیک کودکان می باشد که استفاده از آن مشکلاتی در بر دارد. آپکس یاب الکترونیکی، وسیله ای برای اندازه گیری طول کانال می باشد. هدف از این مطالعه، ارزیابی دقت وسیله الکترونیکی تعیین طول کانال دندان (Ipex) در اندازه گیری طول کانال دندانهای شیری در شرایط بالینی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه بالینی، از پنجاه کانال ریشه دندانهای مولر شیری که محکوم به خارج کردن بودند، استفاده گردید.پس از انجام بی حسی و حذف پوسیدگی، حفره دسترسی ایجاد شده و طول کانال توسط دستگاه آپکس یاب Ipex اندازه گیری شد، بعد از ثبت طول کانال، دندانها خارج شده و طول حقیقی کانال به وسیله فایل شماره 15 تعیین گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون T زوج و ضریب همبستگی درون گروهی و آنالیز رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
دقت دستگاه Ipex برای تعیین دقیق طول حقیقی کانال 20% و در فاصله 5/0 ± میلی متری از انتهای ریشه 66% و در فاصله 1 ± میلی متر از انتهای ریشه 80% به دست آمد، آزمون T زوجی اختلاف مقدار واقعی طول کانال و طول اندازه گیری شده با Ipex را معنی دار نشان داد (001/0 P.v <)، آزمون همبستگی Pearson نشان داد که یک رابطه خطی مستقیم قوی بین طول اندازه گیری شده Ipex و طول حقیقی کانال وجود دارد. (957/0 = r)
نتیجه گیری
دستگاه Ipex به طور غالب تمایل به کوتاهتر نشان دادن طول کانال نسبت به طول واقعی آن دارد. از آنجا که طول کارکرد کوتاهتر از طول واقعی است، این دستگاه برای درمان اندودنتیک دندانهای شیری می تواند مد نظر قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
301 تا 306
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!