اثر اسید جیبرلیک و سرمادهی مرطوب بر جوانه زنی بذر آلسترومریا (Alstriemeria ligtu hybrid) در شرایط درون شیشه ای و درون خاکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ویژگی های خواب و شرایط بهینه برای جوانه زنی بذر Alstriemeria ligtu تبیین نشده است. آزمون جوانه زنی بذر هیبرید A. ligtu به دو روش درون شیشه ای و درون خاکی در دو تیمار مخ تلف اسید جیبرلیک (0، 100، 200 و 400 میلی گرم بر لیتر) با و بدون سرمادهی مرطوب در 1 ± 5 oC انجام شد. بذرها در مخلوط خاک (نسبت 1:1:1 از پیت، ماسه و پرلیت) یا محیط کشت MS با نیمی از غلظت های عناصر غذایی و یک درصد ساکارز، 0/7 درصد آگار و pH برابر 5/8. پس از 3 هفته نگهداری در شرایط سرمادهی مرطوب، به اتاق رشد (21 oC و رطول روز 16 ساعت) منتقل شده است. طول ساقه و ریشه، تعداد ریشه و برگ، وزن تر و خشک ریشه و اندام هوایی، درصد جوانه زنی بذر، سرعت جوانه زنی و متوسط زمان جوانه زنی در طول آزمایش ثبت شد. سرمادهی مرطوب اثر معنی داری بر جوانه زنی بذر داشت (0/05 <p). خیساندن به مدت 24 ساعت در 100 میلی گرم اسید جیبرلیک همراه با سرمادهی مرطوب در شرایط درون شیشه ای و درون خاکی سبب افزایش جوانه زنی به ترتیب به میزان 76/67 درصد و 70/0 درصد شد. متوسط زمان جوانه زنی (MGT) با طول مدت سرمادهی مرطوب و غلظت اسید جیبرلیک کاهش یافت. بذرهای تیمار شده با 100 میلی گرنم در لیتر اسید جیبرلیک و 21 روز سرمادهی مرطوب تولید نشانه هایی با بیشترین عملکرد برگ، طول اندام هوایی و وزن خشک اندام هوایی و ریشه در هر دو شرایط درون شیشه ای و درون خاکی شد. جوانه زنی در بذرهای بدون سرمادهی مرطوب و بدون کاربرد اسید جیبرلیک مشکل داشت، در حالی که درصد جوانه زنی بذرهای سرد به مدت 21 روز در شرایط درون شیشه ای و درون خاکی هبه ترتیب 36/6 درصد و 40/0 درصد بود. سرمادهی مرطوب در شکستن خواب بذر موفقیت آمیز بود؛ سرمادهی مرطوب در 1 ± 5 oC به مدت 21 روز و یا 100 میلیگرم بر لیتر اسید جیبرلیک به همراه 21 روز بر خواب بذر غلبه کرد و درصد جوانه زنی بذرهای هیبرید A.ligtu افزایش یافت. بنابراین، بذرهای هیبرید A.ligtu احتمالا دارای ترکیبی از خفتگی فیزیولوژیکی است. در مجموع، مقادیر جوانه زنی درون خاکی کمتر از درون شیشه ای بود.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
221
لینک کوتاه:
magiran.com/p1219595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!