مقایسه عوارض کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک و لاپاراتومی در افراد دیابتی

پیام:
چکیده:
هدف
کوله سیستکتومی یکی از شایع ترین اعمال جراحی شکمی و روش ارجح آن در اغلب موارد لاپاراسکوپی است. در افراد دیابتی مبتلا به سنگ کیسه صفرا، به دلیل ریسک بالای بیماری، حتی در موارد بدون علامت، اندیکاسیون کوله سیستکتومی وجود دارد.این مطالعه به مقایسه دو روش کوله سیستکتومی به روش باز (لاپاراتومی) و روش لاپاراسکوپی و مزایا و معایب این دو روش در افراد دیابتی می پردازد.
روش مطالعه
در این کار آزمایی بالینی تجربی، 124 بیمار دیابتی در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه از سال 1387 تا 1389 تحت کوله سیستکتومی قرار گرفتند. نمونه ها بصورت در دسترس انتخاب و بیماران به صورت انتخاب تصادفی در دو گروه یکسان 62 نفره، تحت کوله سیستکتومی به روش باز (لاپاراتومی) و لاپاراسکوپی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماریSPSS نگارش 16 و آزمون های آماری مناسب (t-test & chi square test)، تحت آنالیز قرار گرفت. برای کلیه آزمون ها 05/0≥p به عنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد. نتایج بدست آمده در دو گروه، ثبت گردید و پس از آنالیز آماری و تحلیل نهایی، ارائه شد.
یافته ها
توزیع سن و جنس و میزان BMI بیماران در دو گروه، یکسان بود. بین دو گروه، تفاوتی از نظر میزان تبدیل روش جراحی به لاپاراتومی باز و کامل وجود نداشت (096/0p =). مدت زمان عمل در گروه لاپاراسکوپی بطور معنی داری بیشتر بود (001/0>p). مدت اقامت بیمار در بیمارستان در گروه لاپاراتومی بیشتر بود (001/0>p). هزینه بیمارستان (تومان) در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت (054/0=p). آسیب به مجاری صفراوی در دو گروه برابر بود (99/0=p).
نتیجه گیری
با در نظر گرفتن کاهش موربیدیتی و زمان بستری و بازگشت سریعتر بیمار به زندگی عادی و با توجه به تفاوت کم هزینه وعوارض، به نظر می رسد روش لاپاراسکوپیک، انتخاب اول در جراحی کوله سیستکتومی افراد دیابتی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1220557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!